BMW M550i xDrive: 1e rij-indruk

TopGear test de nieuwste bijna-M: de BMW M550i xDrive.

BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017
BMW M550i xDrive 2017

De M-performance-behandeling pakte eerder al goed uit voor modellen als de M140i, M240i en M760Li. Dus nu smeert BMW het M-sausje op de 5-serie en noemt hem BMW M550i xDrive. De BMW beschikt over een 4,4-liter V8 met 462 pk en 650 Nm.

Kennen wij die motor niet ergens van?

Scherp, het is dezelfde motor als in de meest recente (en dus niet nieuwe) M5. Het vermogen is wat teruggeschroefd maar hij deelt veel eigenschappen met de karakteristieke V8. Het maximale koppel krijg je al bij 1.800 tpm en schakelen gaat trouwens met de automatische achtbak waarbij het vermogen naar alle wielen gaat.

Dus het is een M5-light met vierwielaandrijving?

Zo kun je het wel zien. De BMW M550i xDrive is het antwoord op de Mercedes-AMG E 43 en de S6 van Audi. Ondanks dat de M550i onder de M5 gepositioneerd is, laat hij de echte M stofhappen. En dat terwijl hij toch bijna 100 pk’s minder heeft!

Zoals je waarschijnlijk wel geraden hebt komt dit door de vierwielaandrijving. Volgens BMW haalt de M550i xDrive de 100 km/u in 4,0 seconden. Dat is 0,4 seconden sneller dan de M5. De M550i is nu dus de snelst accelererende 5-serie, in ieder geval totdat de nieuwe M5 uitkomt.

En hoe is het geluid?

Laten we zeggen dat er genoeg ruimte voor de nieuwe M5 is om dit gat te vullen. Na de startknop ingedrukt te hebben hoor je kortstondig de V8 brullen maar daar blijft het ook bij. Je vergeet snel dat er turbo’s aanwezig zijn omdat de BMW gemakkelijk de 7.000 tpm aantikt. De V8 kent weinig spektakel en reageert zelfs wat hakkelig op het gas.

Hoe gaat de BMW M550i xDrive door de bocht?

Wij hebben de M550i gereden op winterbanden. Waarom? Omdat men in Duitsland vreesde voor sneeuwstormen rond München. Met 17 graden is het niet moeilijk voor te stellen dat dit niet ideaal was. Toch stuurt de BMW betrouwbaar en nauwkeurig. De M550i zorgt ervoor dat de balans goed blijft door extra vermogen naar de achterwielen te sturen wanneer dit nodig is.

Wanneer kan ik er eentje bestellen?

Je kunt hem bestellen voor minimaal 125.944 euro. Of je moet even wachten op de volgende generatie BMW M5, als je toch niet van sneeuw houdt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken