We maken af en toe wel eens een grapje over de ontwerpen van BMW. In veel gevallen zijn het niet echt mooie auto’s in de traditionele zin des woords. Naast een hoop discutabele crossovers (X6, XM, iX en X7) zijn ook de coupés minder mooi dan ze hadden kunnen zijn. De BMW 4-serie heeft Die Nase en de 2-serie is zo’n gevalletje ‘briljante schets, uitwerking iets minder’. Maar er is een moderne BMW coupé die bloedmooi is en als je slim shopt, niet de wereld kost.

Het gaat om de BMW 8-serie. Dat is al een wat oudere BMW, maar dat is zeker geen slechte zaak. De 8-serie wordt namelijk heel erg fraai oud. Het model is op de markt sinds eind 2018 en wordt dit jaar zeven jaar oud. Nieuw worden deze auto’s bijna niet verkocht, ze zijn enorm duur en het nu niet meer ‘het nieuwste van het nieuwste’. Het is nu een auto puur voor de liefhebber. Een 840i kost nieuw 137.585 euro en de dikke M850i kost 202.668 euro.

BMW M850i Coupé kost als occasion heel erg weinig

Maar als je gebruikt gaat shoppen, kom je ze echt tegen voor spotprijzen. Zo vonden we een BMW M850i Coupé voor 56.995 euro. Dat is alsnog veel geld in zijn algemeenheid, maar niet voor zo’n auto. Voor 56.540 euro koop je bij BMW de goedkoopste 3-serie, dus helemaal kaal. De BMW 318i heeft een geknepen 2,0-liter viercilinder turbomotor met 156 peekaa’s en 250 schamele Newtonmeters. De ECU van dit motortype is lastig te kraken, dus chippen naar iets meer is omslachtig.

Je kan dus ook gewoon een BMW M850i als occasion kiezen. Dan heb je de N63B44TU2 onder de kap. De eerste biturbo V8’s van BMW waren bijzonder onbetrouwbaar, maar deze serie juist het tegenovergestelde. Alle kinderziektes zijn eruit. Daarnaast heb je, ahum, 530 pk en 750 Nm. Natuurlijk, er is ook nog een M8 met nog meer power, maar het verschil tussen normaal model en een echte M is nog nooit zo klein geweest als bij de M850i en M8.

Dit verwacht je niet: een M850i is sneller dan een 318i

De auto heeft standaard altijd xDrive-vierwielaandrijving, dus je knalt in 3,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 250 km/u, maar zonder begrenzer haal je met gemak 300 km/u. Gezien de prestaties valt het verbruik van 9,8 liter op 100 kilometer reuze mee. Als je een beetje je best doet op de snelweg haal je 1 op 14. Met een V8. Een standaard 318i gaat in 8,6 seconden naar de 100 km/u en haalt uiteindelijk 223 km/u. Oké, die is dan wel veel zuiniger.

Dus niet alleen EV’s schrijven af?

De laatste tijd hoor je veel mensen praten over elektrische auto’s die enorm veel afschrijven. Dan worden voorbeelden als de Mercedes EQS, Audi E-tron, Porsche Taycan en BMW iX. We hebben leuk nieuws voor je: ALLE dure auto’s, met name de hele dikke Duitsers, verliezen zeker in de eerste paar jaar enorm veel van hun waarde. En met elektrische auto’s is het misschien nog ietsje erger, gezien de beperkte afzetmarkt. Maar als je een mooie BMW M850i als occasion zoekt, sla nu je slag.

Eén reactie op “Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *