Vroeger was het best bijzonder om in een premium-auto voor te komen rijden, tegenwoordig lijkt het wel de norm. Als jouw nieuwe leaseauto geen premiumbadge, sportpakket en panoramadak heeft, word je faliekant uitgelachen in de cappuccino-corner. De het luxere segment gaat vooral tussen Audi, BMW en Mercedes. Op dit moment maakt BMW gehakt van zijn concurrenten in het zogenoemde D-segment. Dit zijn auto’s van formaatje 3-serie of Audi A4. En BMW doet dat met een flink verouderd modelgamma.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: BMW heeft in Europa op dit moment 42 procent van het premium D-segment in handen. Dat meldt Automotive News na onderzoek van Dataforce. De BMW 3-serie is de best verkochte luxe middenklasser. In de eerste acht maanden van dit jaar werden er 64.010 exemplaren van verkocht. Op nummer twee staat de Audi A4 (50.495 exemplaren), wat relatief gezien erg goed is. Dit model is nog ouder dan de 3-serie en wordt dit jaar vervangen door de A5.

BMW maakt gehakt van concurrentie met meerdere modellen

Nee, het is Mercedes (38.578) die verrast. De verkopen van de C-Klasse gingen met 23 procent achteruit. Waarom de C-Klasse het zo matig doet, is voor nu nog een raadsel. Het kan niet alleen komen doordat de C 63 AMG nu een viercilinder heeft. Er werden voorheen ook niet zoveel AMG’s verkocht. Vorig jaar verkocht het exact hetzelfde model nog uitstekend. Je kan ‘m krijgen als benzine of diesel en in beide gevallen is er een plug-in alternatief, dus ook daar kan het niet aan liggen.

BMW 4-serie Gran Coupé blauw zijkant achter schuin i4 groen zijkant links voor schuin

Op de vierde plek vinden we wederom een BMW, de i4 met 31.260 exemplaren. Deze staat los van de BMW 4-serie, waarvan er in Europa 9.640 stuks aan de man werden gebracht. Dat zijn de Gran Coupé, coupé en cabriolet gecombineerd. Weet je meteen waarom merken dit gedeelte van de markt verlaten. De basis van de 3-serie, 4-serie en i4 is in principe hetzelfde CLAR LK-platform. Dus BMW heeft met één platform 42 procent van de markt te pakken. Vergeet niet dat de basis al zes jaar oud is.

Hoe doen de niet-Duitse merken het dan?

De eerste niet-Duitser is Volvo. De S60/V60 staat op de vijfde plek (20.923 exemplaren). Direct daarachter op nummer zes staat de eveneens Zweedse Polestar 2. Daarvan gingen de verkopen met 37 procent erop achteruit. Er komen nu nieuwere en betere elektrische auto’s in dit segment waar Polestar een tijdje geleden nog alleenheerser was. Er komen meer EV’s in dit segment: de elektrische C-klasse komt in 2026 en de Audi A4 zal er ook rond die tijd zijn.

Lees meer: Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Als het echt niet Duits of Zweeds mag zijn, maar wel premium, zijn er steeds minder opties. De enige die we tegenkomen in de top tien is de nummer, eh, tien. Daar staat de Alfa Romeo Giulia, waarvan er 3.045 zijn verkocht in heel Europa. Simpelweg omdat men het niet koopt. De Jaguar XE is uit productie. Van de DS 9 sedan werden er slechts 241 verkocht, waarschijnlijk aan 241 Franse bewindsleden. De minst populaire auto in dit segment is tevens de tofste: de Genesis G70 Wagon, waarvan er 85 verkocht werden.

Reacties

  • Tirreg heeft op 7 oktober 2024 geschreven:

    Sinds wanneer is Audi premium?
    Het is en blijft VAG troep.
    De kwaliteit blijft hopeloos achter bij de concurrentie.

    Reageer
  • Ronnie heeft op 2 oktober 2024 geschreven:

    Wat een armoedecijfers eigenlijk

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)