De money shift is een goede manier om je circuitweekend grondig te verstieren. Je zet de pook dan bijvoorbeeld per ongeluk in de tweede versnelling in plaats van de vierde, waardoor de motor (te) hoog in de toeren schiet. Met een beetje pech loopt je motor in de soep, wat een dure reparatie oplevert. Vandaar de term ‘money shift’.
Bij normaal weggedrag zul je niet zo snel te maken hebben met een money shift, omdat je niet heel hoog in de toeren zit en omdat je bij het rustig op laten komen van het koppelingspedaal al in de gaten krijgt dat je verkeerd zit. Op het circuit werk je met veel kleinere marges en ligt de money shift op de loer. BMW werkt nu aan een oplossing.
BMW vindt oplossing voor de money shift uit
Carbuzz ontdekte een patent dat BMW indiende bij het Duitse patentenkantoor. Het merk bedacht een mechanisme dat versnellingen op slot kan zetten. Als je dus per ongeluk de tweede versnelling probeert te pakken in plaats van de vierde, dan krijg je de pook niet in de versnelling. Het systeem zet versnellingen op slot die op dat moment onveilig zijn.
Het is opvallend dat BMW nu pas komt met een dergelijke uitvinding, aangezien de meeste merken de handbak al opgeven. Het merk gaf al eerder aan dat ze voorlopig nog wel performance-modellen blijven leveren waarbij je zelf mag roeren.
Voor welke auto?
De nieuwe patenttekeningen laten een BMW 3-serie Touring zien, maar de BMW M3 Touring wordt niet met een handbak geleverd. Voor zover wij weten is de uitvinding ook nog niet toegepast op bestaande modellen.
Ook wil een patent niet zeggen dat een merk ook daadwerkelijk de uitvinding gaat gebruiken. Voorlopig dus nog even rustig aan doen met het pookje. Overigens vinden we ook patenten van zo’n tien jaar geleden van BMW met uitvindingen tegen de money shift, maar diverse filmpjes getuigen ervan dat deze nooit zijn doorgevoerd.
Reacties