BMW R nineT ‘Dark Fighter’ is een dikke BMW-fiets

Dikke BMW

BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor
BMW motor

Dat er in Engeland, Duitsland, Italië, de VS en andere westerse oorden mensen in schuurtjes te gekke motoren in elkaar knutselen, mag bekend zijn. Dat dit in een land als Japan gebeurt, ligt eveneens voor de hand. Maar wat als we je vertellen dat de duistere, gladde creatie die je op deze foto’s ziet afkomstig is van een custom-shop uit China? We hebben hier niet zomaar een motor.

Het in Beijing gevestigde Mandrill Café & Garage is sinds 2012 een hot-spot voor motorliefhebbers en houdt zich dan ook bezig met het danig verbouwen van allerlei soorten tweewielers – in opdracht of omdat het kan. In dit geval was er een klant die zijn gloednieuwe BMW wat extra cachet wilde geven.

Wat is er allemaal veranderd aan de BMW motor?

De retro-vibevan de standaard R nineT moest plaatsmaken voor iets vervaarlijks. Mandrill veranderde het hele voorkomen van de motorfiets door het achterste subframe te vervangen door een zelfgemaakt exemplaar waar maar nét een prachtig leren zadeltje op past. Dit zorgt voor een opgekropte en gedrongen houding.

De tank werd aangepast, er werden koolstofvezel spatborden gemonteerd en de koplamp week voor een gemeen ogend, schildvormig exemplaar met priemende led’jes, bijgestaan door grotere lampen aan weerszijden van de voorvork om alles straatlegaal te houden. Alle onderdelen werden glimmend zwart gemaakt voor een boze, sinistere look.

Technisch werd de BMW voornamelijk met rust gelaten, al werd er wel een instelbare achterste schokbreker gemonteerd, plus Brembo-cilinders voor de rem en koppeling. De airbox verdween en werd vervangen door pod-filters van K&N, wat in combinatie met de handgemaakte uitlaat voor net even wat meer vermogen moet zorgen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken