
Een elektrische auto terugroepen omdat hij te stil is. Dat is als bij de frietboer gaan klagen dat er teveel calorieën in de kroket zitten. Tenminste, dat zou je denken. Wettelijk is het namelijk verplicht dat elektrische auto’s onder een bepaalde snelheid een geluidje maken. Je weet wel, voor voetgangers en fietsers – en precies dit zit niet helemaal goed.
De terugroepactie staat in het terugroepregister van de RDW met de omschrijving ‘voertuig geluid generator werkt mogelijk niet’. Het gaat om de BMW i3, i4, iX, iX1 en iX3. Zeg maar gerust alle elektrische modellen van BMW. Het gaat in totaal om 1.650 auto’s in Nederland. Dit wil niet zeggen dat alle geluidsgeneratoren niet werken, maar BMW wil toch preventief even de boel bekijken.
In het ergste geval werkt de geluidsgenerator van BMW niet goed. Volgens de RDW is het mogelijke gevaar nu een ‘(verkeers)ongeval met letselschade’. Alle bestuurders krijgen een brief of een belletje waarin ze verzocht worden naar de dealer te komen. Daar wordt de werking gecontroleerd en de software krijgt een update. Niets aan de hand dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

De Longbow Roadster is een bloedmooie sportwagen die opzettelijk zo is genoemd om Elon Musk te irriteren

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De software krijgt bij de dealer een update.
Chuckle 😃
Mijn iX3 zou op maandag 23 januari afgeleverd worden. 09:15 terwijl ik bij de dealer was om de sleutels in ontvangst te nemen kreeg ik te horen dat alle iX3 nu niet nieuw afgeleverd mogen worden. Inmiddels is bekend dat er een software update komt, maar wanneer ik de auto in ontvangst mag nemen nog niet.
Ik begrijp niet dat zo’n software update zo lang moet duren.
Heel frustrerend. iX1 kwam geheel volgens schema aan bij de dealer maar mag niet geleverd worden. Nu tijdelijke zonder auto omdat ik had ingepland dat ik mijn huidige auto inlever en meteen in de nieuwe auto kon rijden. Iemand enig idee wanneer dit wordt opgelost?