
Een elektrische auto terugroepen omdat hij te stil is. Dat is als bij de frietboer gaan klagen dat er teveel calorieën in de kroket zitten. Tenminste, dat zou je denken. Wettelijk is het namelijk verplicht dat elektrische auto’s onder een bepaalde snelheid een geluidje maken. Je weet wel, voor voetgangers en fietsers – en precies dit zit niet helemaal goed.
De terugroepactie staat in het terugroepregister van de RDW met de omschrijving ‘voertuig geluid generator werkt mogelijk niet’. Het gaat om de BMW i3, i4, iX, iX1 en iX3. Zeg maar gerust alle elektrische modellen van BMW. Het gaat in totaal om 1.650 auto’s in Nederland. Dit wil niet zeggen dat alle geluidsgeneratoren niet werken, maar BMW wil toch preventief even de boel bekijken.
In het ergste geval werkt de geluidsgenerator van BMW niet goed. Volgens de RDW is het mogelijke gevaar nu een ‘(verkeers)ongeval met letselschade’. Alle bestuurders krijgen een brief of een belletje waarin ze verzocht worden naar de dealer te komen. Daar wordt de werking gecontroleerd en de software krijgt een update. Niets aan de hand dus.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
3 reacties op “BMW Nederland roept elektrische auto’s terug (om een onverwachtse reden)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

De software krijgt bij de dealer een update.
Chuckle 😃
Mijn iX3 zou op maandag 23 januari afgeleverd worden. 09:15 terwijl ik bij de dealer was om de sleutels in ontvangst te nemen kreeg ik te horen dat alle iX3 nu niet nieuw afgeleverd mogen worden. Inmiddels is bekend dat er een software update komt, maar wanneer ik de auto in ontvangst mag nemen nog niet.
Ik begrijp niet dat zo’n software update zo lang moet duren.
Heel frustrerend. iX1 kwam geheel volgens schema aan bij de dealer maar mag niet geleverd worden. Nu tijdelijke zonder auto omdat ik had ingepland dat ik mijn huidige auto inlever en meteen in de nieuwe auto kon rijden. Iemand enig idee wanneer dit wordt opgelost?