
Noem deze BMW gerust The Last Benzinebender, want deze 7-serie kan de vloeistof in de tank op commando in een draaikolk laten veranderen. Want onder de uitgestrekte motorkap van dit nog niet eerder getoonde prototype ligt een V16-motor. In 1990 bouwde BMW dit prototype, maar verstopte hem ruim dertig jaar voor het publiek.
De oplettende lezer krijgt wellicht een déjà vu, maar dan denk je waarschijnlijk aan een ander prototype. Twee jaar eerder bouwde BMW de ‘Goudvis’, ook met een V16-motor, maar dan op basis van de E32-generatie. De nieuwere V16-sedan ziet er al meer productieklaar uit zonder enorme luchtinlaat op de flank.
De motor van de nieuwere BMW meet 6.646 cc, wat iets kleiner is dan de 6.651 cc grote V16 van de Goudvis. Het vermogen is ook minder: 348 pk tegenover 408 pk. De topsnelheid van de net onthulde 7-serie is 250 km/u en het schakelen gaat via een automaat met vijf versnellingen. De Goudvis had een handbak.
De motor is niet het interessantste aspect van de BMW
Het vermogen is niet eens het interessantste aan deze BMW 7-serie met V16-motor; naar moderne standaarden is het zelfs vrij tam. Nee, het interessante om te zien is de carrosserie. Het zit ergens tussen de E32- en de E38-generatie in. Van de zijkant gezien is het al helemaal een eigenaardig ding.
De onthulling met 34 jaar vertraging roept de vraag op hoeveel andere BMW’s er in de krochten van München te vinden zijn. Is er van de nieuwere M3’s ook nog een versie met een V8? Of zijn er nog meer M5’s met een V10 – of zelfs met een V12? Hopelijk komt het ooit nog een keer naar buiten…
8 reacties op “BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

En dit is niet gewoon één of andere fotoshop met de motorruimte van de goldfish of zo??
Die koplampen ogen wel erg nep….
Stond in essen dit jaar
Foto’s van gemaakt
Klopt, de motorkap stond open zodat je de motor goed kon zien.
De auto stond ook erg hoog op zijn wielen en had achterin een gigantische beenruimte. Gezien bij de klassieke autosalon dit weekend in Essen.
Afgelopen zondag gezien in Essen bij de klassieke autosalon (zeer de moeite waard), Hij stond wel erg hoog op zijn wielen en achterin had je een zee van (been) ruimte.
dubbele reactie, de eerste was niet te zien
Bij sommige alpine velgen zat het ventiel onder het naafkapje van de velg, op zijn minst 1 van de spaken was hol voor deze functie. Waarschijnlijk zal dit hier ook het geval zijn.
Op die detailfoto van een wiel zie ik geen ventiel. Dat doet twijfelen aan de echtheid…