
Noem deze BMW gerust The Last Benzinebender, want deze 7-serie kan de vloeistof in de tank op commando in een draaikolk laten veranderen. Want onder de uitgestrekte motorkap van dit nog niet eerder getoonde prototype ligt een V16-motor. In 1990 bouwde BMW dit prototype, maar verstopte hem ruim dertig jaar voor het publiek.
De oplettende lezer krijgt wellicht een déjà vu, maar dan denk je waarschijnlijk aan een ander prototype. Twee jaar eerder bouwde BMW de ‘Goudvis’, ook met een V16-motor, maar dan op basis van de E32-generatie. De nieuwere V16-sedan ziet er al meer productieklaar uit zonder enorme luchtinlaat op de flank.
De motor van de nieuwere BMW meet 6.646 cc, wat iets kleiner is dan de 6.651 cc grote V16 van de Goudvis. Het vermogen is ook minder: 348 pk tegenover 408 pk. De topsnelheid van de net onthulde 7-serie is 250 km/u en het schakelen gaat via een automaat met vijf versnellingen. De Goudvis had een handbak.
De motor is niet het interessantste aspect van de BMW
Het vermogen is niet eens het interessantste aan deze BMW 7-serie met V16-motor; naar moderne standaarden is het zelfs vrij tam. Nee, het interessante om te zien is de carrosserie. Het zit ergens tussen de E32- en de E38-generatie in. Van de zijkant gezien is het al helemaal een eigenaardig ding.
De onthulling met 34 jaar vertraging roept de vraag op hoeveel andere BMW’s er in de krochten van München te vinden zijn. Is er van de nieuwere M3’s ook nog een versie met een V8? Of zijn er nog meer M5’s met een V10 – of zelfs met een V12? Hopelijk komt het ooit nog een keer naar buiten…
8 reacties op “BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen

En dit is niet gewoon één of andere fotoshop met de motorruimte van de goldfish of zo??
Die koplampen ogen wel erg nep….
Stond in essen dit jaar
Foto’s van gemaakt
Klopt, de motorkap stond open zodat je de motor goed kon zien.
De auto stond ook erg hoog op zijn wielen en had achterin een gigantische beenruimte. Gezien bij de klassieke autosalon dit weekend in Essen.
Afgelopen zondag gezien in Essen bij de klassieke autosalon (zeer de moeite waard), Hij stond wel erg hoog op zijn wielen en achterin had je een zee van (been) ruimte.
dubbele reactie, de eerste was niet te zien
Bij sommige alpine velgen zat het ventiel onder het naafkapje van de velg, op zijn minst 1 van de spaken was hol voor deze functie. Waarschijnlijk zal dit hier ook het geval zijn.
Op die detailfoto van een wiel zie ik geen ventiel. Dat doet twijfelen aan de echtheid…