
Noem deze BMW gerust The Last Benzinebender, want deze 7-serie kan de vloeistof in de tank op commando in een draaikolk laten veranderen. Want onder de uitgestrekte motorkap van dit nog niet eerder getoonde prototype ligt een V16-motor. In 1990 bouwde BMW dit prototype, maar verstopte hem ruim dertig jaar voor het publiek.
De oplettende lezer krijgt wellicht een déjà vu, maar dan denk je waarschijnlijk aan een ander prototype. Twee jaar eerder bouwde BMW de ‘Goudvis’, ook met een V16-motor, maar dan op basis van de E32-generatie. De nieuwere V16-sedan ziet er al meer productieklaar uit zonder enorme luchtinlaat op de flank.
De motor van de nieuwere BMW meet 6.646 cc, wat iets kleiner is dan de 6.651 cc grote V16 van de Goudvis. Het vermogen is ook minder: 348 pk tegenover 408 pk. De topsnelheid van de net onthulde 7-serie is 250 km/u en het schakelen gaat via een automaat met vijf versnellingen. De Goudvis had een handbak.
De motor is niet het interessantste aspect van de BMW
Het vermogen is niet eens het interessantste aan deze BMW 7-serie met V16-motor; naar moderne standaarden is het zelfs vrij tam. Nee, het interessante om te zien is de carrosserie. Het zit ergens tussen de E32- en de E38-generatie in. Van de zijkant gezien is het al helemaal een eigenaardig ding.
De onthulling met 34 jaar vertraging roept de vraag op hoeveel andere BMW’s er in de krochten van München te vinden zijn. Is er van de nieuwere M3’s ook nog een versie met een V8? Of zijn er nog meer M5’s met een V10 – of zelfs met een V12? Hopelijk komt het ooit nog een keer naar buiten…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
8 reacties op “BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

En dit is niet gewoon één of andere fotoshop met de motorruimte van de goldfish of zo??
Die koplampen ogen wel erg nep….
Stond in essen dit jaar
Foto’s van gemaakt
Klopt, de motorkap stond open zodat je de motor goed kon zien.
De auto stond ook erg hoog op zijn wielen en had achterin een gigantische beenruimte. Gezien bij de klassieke autosalon dit weekend in Essen.
Afgelopen zondag gezien in Essen bij de klassieke autosalon (zeer de moeite waard), Hij stond wel erg hoog op zijn wielen en achterin had je een zee van (been) ruimte.
dubbele reactie, de eerste was niet te zien
Bij sommige alpine velgen zat het ventiel onder het naafkapje van de velg, op zijn minst 1 van de spaken was hol voor deze functie. Waarschijnlijk zal dit hier ook het geval zijn.
Op die detailfoto van een wiel zie ik geen ventiel. Dat doet twijfelen aan de echtheid…