Noem deze BMW gerust The Last Benzinebender, want deze 7-serie kan de vloeistof in de tank op commando in een draaikolk laten veranderen. Want onder de uitgestrekte motorkap van dit nog niet eerder getoonde prototype ligt een V16-motor. In 1990 bouwde BMW dit prototype, maar verstopte hem ruim dertig jaar voor het publiek.

De oplettende lezer krijgt wellicht een déjà vu, maar dan denk je waarschijnlijk aan een ander prototype. Twee jaar eerder bouwde BMW de ‘Goudvis’, ook met een V16-motor, maar dan op basis van de E32-generatie. De nieuwere V16-sedan ziet er al meer productieklaar uit zonder enorme luchtinlaat op de flank.

De motor van de nieuwere BMW meet 6.646 cc, wat iets kleiner is dan de 6.651 cc grote V16 van de Goudvis. Het vermogen is ook minder: 348 pk tegenover 408 pk. De topsnelheid van de net onthulde 7-serie is 250 km/u en het schakelen gaat via een automaat met vijf versnellingen. De Goudvis had een handbak.

De motor is niet het interessantste aspect van de BMW

Het vermogen is niet eens het interessantste aan deze BMW 7-serie met V16-motor; naar moderne standaarden is het zelfs vrij tam. Nee, het interessante om te zien is de carrosserie. Het zit ergens tussen de E32- en de E38-generatie in. Van de zijkant gezien is het al helemaal een eigenaardig ding.

De onthulling met 34 jaar vertraging roept de vraag op hoeveel andere BMW’s er in de krochten van München te vinden zijn. Is er van de nieuwere M3’s ook nog een versie met een V8? Of zijn er nog meer M5’s met een V10 – of zelfs met een V12? Hopelijk komt het ooit nog een keer naar buiten…

Reacties

  • Harrie V12 heeft op 8 april 2024 geschreven:

    En dit is niet gewoon één of andere fotoshop met de motorruimte van de goldfish of zo??
    Die koplampen ogen wel erg nep….

    • Henrithebutcher@gmail.com heeft op 8 april 2024 geschreven:

      Stond in essen dit jaar
      Foto’s van gemaakt

      • Chris heeft op 9 april 2024 geschreven:

        Klopt, de motorkap stond open zodat je de motor goed kon zien.

        • Chris2 heeft op 9 april 2024 geschreven:

          dubbele reactie, de eerste was niet te zien

          Reageer
        • Chris2 heeft op 9 april 2024 geschreven:

          Afgelopen zondag gezien in Essen bij de klassieke autosalon (zeer de moeite waard), Hij stond wel erg hoog op zijn wielen en achterin had je een zee van (been) ruimte.

          Reageer
        • Chris heeft op 9 april 2024 geschreven:

          De auto stond ook erg hoog op zijn wielen en had achterin een gigantische beenruimte. Gezien bij de klassieke autosalon dit weekend in Essen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Remco heeft op 8 april 2024 geschreven:

    Bij sommige alpine velgen zat het ventiel onder het naafkapje van de velg, op zijn minst 1 van de spaken was hol voor deze functie. Waarschijnlijk zal dit hier ook het geval zijn.

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 8 april 2024 geschreven:

    Op die detailfoto van een wiel zie ik geen ventiel. Dat doet twijfelen aan de echtheid…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)