
Noem deze BMW gerust The Last Benzinebender, want deze 7-serie kan de vloeistof in de tank op commando in een draaikolk laten veranderen. Want onder de uitgestrekte motorkap van dit nog niet eerder getoonde prototype ligt een V16-motor. In 1990 bouwde BMW dit prototype, maar verstopte hem ruim dertig jaar voor het publiek.
De oplettende lezer krijgt wellicht een déjà vu, maar dan denk je waarschijnlijk aan een ander prototype. Twee jaar eerder bouwde BMW de ‘Goudvis’, ook met een V16-motor, maar dan op basis van de E32-generatie. De nieuwere V16-sedan ziet er al meer productieklaar uit zonder enorme luchtinlaat op de flank.
De motor van de nieuwere BMW meet 6.646 cc, wat iets kleiner is dan de 6.651 cc grote V16 van de Goudvis. Het vermogen is ook minder: 348 pk tegenover 408 pk. De topsnelheid van de net onthulde 7-serie is 250 km/u en het schakelen gaat via een automaat met vijf versnellingen. De Goudvis had een handbak.
De motor is niet het interessantste aspect van de BMW
Het vermogen is niet eens het interessantste aan deze BMW 7-serie met V16-motor; naar moderne standaarden is het zelfs vrij tam. Nee, het interessante om te zien is de carrosserie. Het zit ergens tussen de E32- en de E38-generatie in. Van de zijkant gezien is het al helemaal een eigenaardig ding.
De onthulling met 34 jaar vertraging roept de vraag op hoeveel andere BMW’s er in de krochten van München te vinden zijn. Is er van de nieuwere M3’s ook nog een versie met een V8? Of zijn er nog meer M5’s met een V10 – of zelfs met een V12? Hopelijk komt het ooit nog een keer naar buiten…
8 reacties op “BMW toont geheime 7-serie met V16-motor voor het eerst aan de wereld”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

‘Mag je een bananenschil of klokhuis uit de auto gooien of krijg je dan een boete?’

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

En dit is niet gewoon één of andere fotoshop met de motorruimte van de goldfish of zo??
Die koplampen ogen wel erg nep….
Stond in essen dit jaar
Foto’s van gemaakt
Klopt, de motorkap stond open zodat je de motor goed kon zien.
De auto stond ook erg hoog op zijn wielen en had achterin een gigantische beenruimte. Gezien bij de klassieke autosalon dit weekend in Essen.
Afgelopen zondag gezien in Essen bij de klassieke autosalon (zeer de moeite waard), Hij stond wel erg hoog op zijn wielen en achterin had je een zee van (been) ruimte.
dubbele reactie, de eerste was niet te zien
Bij sommige alpine velgen zat het ventiel onder het naafkapje van de velg, op zijn minst 1 van de spaken was hol voor deze functie. Waarschijnlijk zal dit hier ook het geval zijn.
Op die detailfoto van een wiel zie ik geen ventiel. Dat doet twijfelen aan de echtheid…