Het leek zo’n makkelijke overstap: elektrische auto’s die auto’s met verbrandingsmotor vervangen. Uiteindelijk blijkt dat toch niet iedereen zo makkelijk overgaat. EV’s worden weliswaar telkens goedkoper en beter, maar het concept lijkt (nog) niet voor iedereen geschikt. Dus elektrisch rijden is weliswaar onderdeel van de toekomst, maar niet het enige. Nu is vasthouden aan benzine is ook niet de oplossing. BMW denkt dat de tijd nu wel rijp is voor waterstof: over 3 jaar kun je een iX5 Hydrogen kopen.

Daarin staat BMW overigens niet alleen. Er zijn meerdere automerken die waterstof nog steeds als een mogelijk alternatief zien voor de toekomst. Denk aan Honda, Hyundai en Toyota. Voordat er een complete rel losbarst in de commentsectie: BMW zegt niet dat waterstof de enige oplossing is, maar een oplossing. Dr. Jürgen Güldner vertelt aan Driving Hydrogen dat er binnenkort ook een SUV aankomt die op waterstof zal rijden.

BMW wedt op meerdere paarden: PHEV, elektrisch en waterstof

Oké, nu moeten we er meteen bij vertellen dat Driving Hydrogen natuurlijk wel een bepaalde inslag heeft. De publicatie richt zich op auto’s op waterstof. Een medestander is dan snel gevonden. De CEO van FEBO zal ook vrijuit kunnen spreken in Frituurwereld. En ja, dat online frituur-magazine bestaat echt.

Desondanks zijn de woorden van de heer Güldner zeker niet minder interessant: ‘Wij geloven dat de timing goed is. Omdat we pionieren op het gebied van zowel batterij-elektrische als waterstoftechnologieën, zijn we klaar om het voortouw te nemen.’ Daarmee bedoelt de Hydrogen-chef van BMW dus op waterstof.

BMW iX5 Hydrogen bij tankstation

Bijna elk merk heeft nu een elektrische auto, of eentje op de planning staan. Maar als het gaat om waterstof is de lijst met merken die er niets mee doen veel langer. Toch lijken de merken die waterstof omarmen beloond te worden voor hun geduld. Dat komt mede doordat er op belangrijke markten de infrastructuur steeds beter wordt. Lees: er komen meer waterstofstations bij in Europa, Japan en Zuid-Korea. In Nederland zijn er 17.

In samenwerking met Toyota

BMW hoeft de techniek voor een auto op waterstof niet zelf hoeven ontwikkelen. Dat doen ze samen met Toyota. Sterker nog: de waterstoftechnologie van Toyota is de hele reden waarom er een vijfde Toyota Supra is. BMW mocht meekijken met de techniek van de Mirai en in ruil daarvoor had Toyota een sportauto in de vorm van de Supra, wat qua techniek in zijn geheel juist weer een BMW is. In het geval van de BMW iX5 komt de brandstofcel bij Toyota vandaan.

BMW kondigt waterstofauto aan

Voor de komende jaren is BMW hard aan het samenwerken met Toyota om de iX5 op waterstof productieklaar te krijgen. Uiteindelijk is het de bedoeling om de auto in 2028 op de markt te brengen. Dat zal dan niet de X5 zijn die je op afbeeldingen ziet, maar de opvolger daarvan. Deze krijgt het ‘ontwikkelingsnummer’ ‘G65’, de huidige is de ‘G05’. De iX5 komt er in drie smaakjes: 50 xDrive, 60 xDrive en M70 xDrive. Hoe hoger het nummer, hoe meer vermogen en die ‘M’ staat voor wat extra sportiviteit.

Waarom is waterstof interessant?

Heeft dat waterstof wel een toekomst? Dat is een lastige om te beantwoorden. Het is wel zo dat er per situatie, een ideale aandrijflijn is. Voor de meeste mensen in Nederland is elektrisch geschikt. Voor anderen PHEV’s. Een BMW X5 op waterstof klinkt minder gek, voor lange afstanden is het namelijk erg handig: in een paar minuten kun je 500 kilometer rijden.

Lees ook: Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Wellicht is waterstof geschikt als vervanger voor grote diesels. Zeker voor toepassingen in grote voertuigen als vrachtwagens lijkt men waterstof wat vaker te overwegen. Geef de ontwikkeling ook even de tijd: vergeet ook niet dat elektrisch rijden 15 jaar geleden verre van ideaal was, en nu ineens de norm lijkt te gaan worden.

10 reacties op “De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt”

  1. @wijsneus; Wat ik niet begrijp is dat jij en andere EV rijder moeite hebben dat verschillende mensen verschillende wensen en eisen hebben en dat keuze uit verschillende schonere brandstoffen uiteindelijk voor iedereen beter is.
    Het hoeft allemaal niet zo dogmatisch.

    Misschien past H2 niet bij jou. Prima, geniet van je EV. Misschien past een EV niet bij mij, gun het me dan dat ik wacht op eFuels of H2. Geen enkele energiedrager is perfect, maar ik omarm elke bijdrage aan een lagere fossiele afhankelijkheid.

  2. Ik pak alvast popcorn want de trollende botjesbrigade gaat het vast niet goedvinden dat er naar alternatieve brandstoffen gekeken wordt.

    • Ik zet de cola klaar, en wacht de botjes af.

      trouwens, ik zou het erg gaaf vinden, als H2 een vlucht gaat nemen. Geen gedoe met kabels, laadtijden. Maar gewoon lekker tanken, maar dan waterstof.
      Ik ben er voor!

      en dan een tweedehands Mirai

      • Ik zal bijten:
        In plaats van gedoe met kabels krijg je gelazer met koude dikke slangen.
        En nooit meer wakker worden en een weer een volle tank aantreffen, maar weer zoeken naar een tankstation waar je mag hopen dat die ene aansluiting werkt en toevallig niet net die 2 andere waterstof-auto’s uit de buurt ook moeten tanken.
        En maar hopen dat dat tankstation dan aan de goede kant van het enorme prijs-spectrum zit, dan is het tanken maar een beetje duur.

        Over de milieu-impact van H2 zul je mij niet horen; we zitten hier op TopGear, niet op Madeliefjes punt nl.

        Dan voor de haters van EV’s: dit is ook gewoon een EV, en rijdt als een zware EV. Maar dan met opslag in een setje tanks. En een buffer in accu’s, want zo’n brandstofcel alleen gaat al die peekaa’s die we tegenwoordig nodig hebben niet trekken.

        Oh ja, zo’n 2e hands Mirai. Zorg wel dat ie niet al té oud is; dan die tanks zijn nogal fragiele dingen en gaan ook niet oneindig mee, net als een bramdstofcel. Als je bang bent voor de kosten van een oude accu in een reguliere EV zou ik maar vast gaan zitten bibberen van angst voor de potentiële kosten bij een verouderde waterstof-auto.

        Zo goed?

        • Leuk dat je antwoord, en ja je bot.

          Een koude slang in een steeds warmer wordende wereld, ik zie het probleem niet.
          Nooit wakker worden en tanken? Ik denk dat ik je begrijp, en dat je bedoeld dat een BEV thuis kan laden, of langs de weg? Dat is zolang de vraag het aanbod niet overstijgt, anders moet iedereen wachten, en dat is wel het advies van de energie maarschappijen, niet meer laden tijdens de grote energie vraag tijden. Kan trouwens wel, waterstof thuis laden/ tanken. Kan op meerdere manieren zelfs, of vie zonnepanelen waterstof produceren, of via bestaande of nieuwe leidingen. Duurt het wat langer omdat we lagere druk hebben, maar is vergelijkbaar met een thuis lader voor BEV’s
          Het aantal stations neemt wel toe, niet doordat wij er veel mee rondrijden, maar dus zeker omdat er ander industrie om vraagt. Zo groeit het dus toch zonder dat men het hoeft uit te voeren, mooi toch?

          Milieu impact is juist een erg interessant onderwerp, daar elctrolyse juist zuurstof zuivert en ons dus direct schonere lucht kan geven. De kostprijs is een ding, maar gaat goedkomen bij meer productie meer winst uit die productie, dus zakt de prijs. Men kan de eigen energie opgewekt er weer in stoppen voor de productie waardoor het rendement stijgt.

          Ja het is een EV, die niet zwaarder is dan een BEV. Mirai 1875 kg tegenover een gelijkwaardige BEV met een gelijkwaardige range (+/-650 km) Tesla model S 2108 kg. Dus zeker niet zwaarder, maar ik begrijp dat u ervaring heeft met beide, want u heeft het over het rijgedrag.

          De onderhoud kan je wegstrepen tegenover het lekkere afschrijfbedrag wat BEV voor hun rekening nemen, bij de angst van accu’s die ooit vervangen moeten worden, maar wanneer dan? Een soort van tikkende tijdbom die steeds wordt doorgegeven (hot potato idee). Zit ook niemand op te wachten.

          Ik denk dat het succes ven da BEV zeker een goede bijdrage levert aan het doel: minder uitstoot vanuit een rijdend mobiel. Maar dat wil niet zeggen dat we de heilige graal in handen hebben. BEV is ook maar een oplossing in een richting van Rome, en daar zijn meer oplossingen voor, en voor nodig om het uiteindelijke doel te kunnen bereiken, daar komt waterstof zeker een rol in spelen like it or not).

          Als laatste, ik moet Elon Musk nog zijn eerste BEV raket de ruimte in zien schieten….. Oh ja met zonnepanelen, anders kan hij niet thuis opladen om weer terug te keren.
          Dat doet hij nu ook gewoon met waterstof.

          Zo genoeg stof om op te reageren?

          Fijne dag verder.

          • Dit laat – voor de zoveelste keer – zien dat China een kwaadaardig land is wat je zoveel mogelijk moet vermijden.

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear