Het leek zo’n makkelijke overstap: elektrische auto’s die auto’s met verbrandingsmotor vervangen. Uiteindelijk blijkt dat toch niet iedereen zo makkelijk overgaat. EV’s worden weliswaar telkens goedkoper en beter, maar het concept lijkt (nog) niet voor iedereen geschikt. Dus elektrisch rijden is weliswaar onderdeel van de toekomst, maar niet het enige. Nu is vasthouden aan benzine is ook niet de oplossing. BMW denkt dat de tijd nu wel rijp is voor waterstof: over 3 jaar kun je een iX5 Hydrogen kopen.

Daarin staat BMW overigens niet alleen. Er zijn meerdere automerken die waterstof nog steeds als een mogelijk alternatief zien voor de toekomst. Denk aan Honda, Hyundai en Toyota. Voordat er een complete rel losbarst in de commentsectie: BMW zegt niet dat waterstof de enige oplossing is, maar een oplossing. Dr. Jürgen Güldner vertelt aan Driving Hydrogen dat er binnenkort ook een SUV aankomt die op waterstof zal rijden.

BMW wedt op meerdere paarden: PHEV, elektrisch en waterstof

Oké, nu moeten we er meteen bij vertellen dat Driving Hydrogen natuurlijk wel een bepaalde inslag heeft. De publicatie richt zich op auto’s op waterstof. Een medestander is dan snel gevonden. De CEO van FEBO zal ook vrijuit kunnen spreken in Frituurwereld. En ja, dat online frituur-magazine bestaat echt.

Desondanks zijn de woorden van de heer Güldner zeker niet minder interessant: ‘Wij geloven dat de timing goed is. Omdat we pionieren op het gebied van zowel batterij-elektrische als waterstoftechnologieën, zijn we klaar om het voortouw te nemen.’ Daarmee bedoelt de Hydrogen-chef van BMW dus op waterstof.

BMW iX5 Hydrogen bij tankstation

Bijna elk merk heeft nu een elektrische auto, of eentje op de planning staan. Maar als het gaat om waterstof is de lijst met merken die er niets mee doen veel langer. Toch lijken de merken die waterstof omarmen beloond te worden voor hun geduld. Dat komt mede doordat er op belangrijke markten de infrastructuur steeds beter wordt. Lees: er komen meer waterstofstations bij in Europa, Japan en Zuid-Korea. In Nederland zijn er 17.

In samenwerking met Toyota

BMW hoeft de techniek voor een auto op waterstof niet zelf hoeven ontwikkelen. Dat doen ze samen met Toyota. Sterker nog: de waterstoftechnologie van Toyota is de hele reden waarom er een vijfde Toyota Supra is. BMW mocht meekijken met de techniek van de Mirai en in ruil daarvoor had Toyota een sportauto in de vorm van de Supra, wat qua techniek in zijn geheel juist weer een BMW is. In het geval van de BMW iX5 komt de brandstofcel bij Toyota vandaan.

BMW kondigt waterstofauto aan

Voor de komende jaren is BMW hard aan het samenwerken met Toyota om de iX5 op waterstof productieklaar te krijgen. Uiteindelijk is het de bedoeling om de auto in 2028 op de markt te brengen. Dat zal dan niet de X5 zijn die je op afbeeldingen ziet, maar de opvolger daarvan. Deze krijgt het ‘ontwikkelingsnummer’ ‘G65’, de huidige is de ‘G05’. De iX5 komt er in drie smaakjes: 50 xDrive, 60 xDrive en M70 xDrive. Hoe hoger het nummer, hoe meer vermogen en die ‘M’ staat voor wat extra sportiviteit.

Waarom is waterstof interessant?

Heeft dat waterstof wel een toekomst? Dat is een lastige om te beantwoorden. Het is wel zo dat er per situatie, een ideale aandrijflijn is. Voor de meeste mensen in Nederland is elektrisch geschikt. Voor anderen PHEV’s. Een BMW X5 op waterstof klinkt minder gek, voor lange afstanden is het namelijk erg handig: in een paar minuten kun je 500 kilometer rijden.

Lees ook: Doorbraak: wetenschappers ontdekken manier om voor 170.000 jaar aan waterstof uit de grond te halen

Wellicht is waterstof geschikt als vervanger voor grote diesels. Zeker voor toepassingen in grote voertuigen als vrachtwagens lijkt men waterstof wat vaker te overwegen. Geef de ontwikkeling ook even de tijd: vergeet ook niet dat elektrisch rijden 15 jaar geleden verre van ideaal was, en nu ineens de norm lijkt te gaan worden.

3 reacties op “De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt”

  1. Ik pak alvast popcorn want de trollende botjesbrigade gaat het vast niet goedvinden dat er naar alternatieve brandstoffen gekeken wordt.

    • Ik zet de cola klaar, en wacht de botjes af.

      trouwens, ik zou het erg gaaf vinden, als H2 een vlucht gaat nemen. Geen gedoe met kabels, laadtijden. Maar gewoon lekker tanken, maar dan waterstof.
      Ik ben er voor!

      en dan een tweedehands Mirai

Laat een antwoord achter aan Martin Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear