Al aan het einde van dit jaar gaat BMW de iX5 Hydrogen (afgebeeld) in kleine oplage produceren. Geen schokkend nieuws, want inmiddels heeft elke autofabrikant wel een waterstofauto in kleine oplage gemaakt. Het grote nieuws is dat BMW nu al de plannen bekendmaakt om een waterstofauto in massaproductie te nemen, die samen met Toyota wordt ontwikkeld. Dit meldt Nikkei.
Nikkei sprak met sales-chef Pieter Nota. ‘We zien dat de waterstof-brandstofcel voor grotere SUV’s heel relevant is’, zei Nota. ‘We hebben diverse projecten waar we aan werken met Toyota’, voegt hij toe. Sinds BMW en Toyota samen de Z4 en de Supra bouwen, botert het blijkbaar goed tussen de twee. De eerste waterstofauto van BMW kan al in 2025 volledig in productie worden genomen.
Hoe ziet BMW de toekomst?
Voor de toekomst ziet Nota een mix van aandrijflijnen. Ze blijven investeren in elektrische auto’s, maar zeker ook nog in benzinevoertuigen. Daarnaast zien ze dus waterstof als een extra stukje van de puzzel. Zeker op plaatsen waar de infra voor opladen niet toereikend is. Ze verwachten dat de helft van de nieuwverkopen in 2030 volledig elektrisch is.
Een brandstofcelauto zet waterstof om in energie, dat weer naar een elektromotor gaat. Het is dus een elektrische auto met een waterstofomvormer in plaats van een grote accu. De nieuwe BMW gaat dus geen waterstof verbranden. Het merk maakte wel eerder al twee studiemodellen van de BMW 7-serie die waterstof verbrandden in een V12-motor. Helaas bereikte dit idee nooit de productie.
hans peperkamp heeft op 24 november 2022 geschreven:
Geachte Redactie: als laatste reaktie: wat je ook zal gaan rijden:LPG/Brandstof/Elektrische/Waterstof,ze hebben allemaal hun speciale problemen met auto-brand.Via youtube.nl (tik in) Was passiert,wenn E-Autos brennen?Können wasserstofauto explodieren?Mythen Check|Breaking Lab. Daarnaast vreten de Marters steeds meer de stoomkabels door,bij de E-Auto’s,stond vandaag in het nieuws.En nieuwe kabel-booms kost vanaf 7000 euro bij vernieuwing van de kabelbomen.Daarnaast zijn waterstof-auto’s beter beschermt,door de keflar waterstof-tanks,die ook in de Formule 1 autosport wordt gebruikt.Je zult maar in een E-Auto rijden,met je gezinnetje,en er onstaat plotseling een lithium-batterij brand.Vooral de SEPERATOR in de lithium-batterij plotseling knapt,en je lithium-batterijen zijn geplaats in de bodem.Neem kennis van de voordelen/nadelen van het rijden met verschillende systemen.
hans peperkamp heeft op 24 november 2022 geschreven:
Geachte Redactie:Wat niet bij Waterstofauto’s zal gebeuren,het spontaan ontbranden van de lithium-batterijen,omdat bij waterstof-tanks,een 4 cm wanddikte hebben van kevlar,en bij een gaatje gaat het lichte element-waterstof naar boven,en binnen luttele seconden is de tank leeg.Ziet via youtube.nl (tik in) E-Auto gerät beim laden in Brand(tik in) Nach Brand in Kulembacker Tiefgarage Parkverbod für E-Autos|BR Fernsehen|BR 24(tik in) Garagen-Brand:Wenn E-Autos zur gefähr werden|marktcheck SWR(tik in)Die Story:Sichenheidsproblem E-Autos|kontrovers|BR24(tik in)Brandbekämpfung bei lithium-Ionen-Akkus(tik in) Vier E-Busse explodieren an Stromsäule.Het is heel veel in de Duitse Taal weergegeven,maar dat is het verschil in de exakte informatie inzake brandgevaar,er is géén ontkomen aan,binnen enkele seconden,enorme ontploffing/giftige stoffen,en temperatuur van meer als 1000 graden celsius.En vooral voor de V E V: eigenaars van de appartemen-gebouw,om niet toe te laten het aansluiten van laadstroom-palen in de ondergrondse parkeer-garage’s.Enorme Brand,en ook het gevaar van het instorten van de bovenlaag,en ook de enorme kosten van herstel.E-Auto’s zijn feitelijk rijdende brandbommen.En deze belangrijke informatie,verkrijgt u niet via de Landelijke Media/NPO/Commerciele/Regionale TV omroepen.U ziet ook het verschil in de exakte info;via de vele Duitse TV omroepen.
hans peperkamp heeft op 23 november 2022 geschreven:
aanvulling: inzake de samenwerking tussen BMW en Toyota waterstof-technologie: via youtube.nl (tik in) BMW i Hydrogen NEXT Fuel Cell Technology Powertrain Explained (tik in) Wir drehen eine Runde:Toyota Mirai-so fährt sich ein Wasserstoffauto|DER SPIEGEL
hans peperkamp heeft op 23 november 2022 geschreven:
Het eerlijke verhaal,inzake de levensduur van de auto-lithium-batterijen.Via een van mijn beste Duitse-auto tv-programma’s,die ik al vele jaren via mijn Schotel kan ontvangen,via de Astra Ses 19.2 in de orbiter-baan.Via VOX.de vetalen naar Nederlands:klik op:MENU:klik op:uitzendingen:klik op:AUTO MOBIL: zap naar beneden druk op pijl rechts,doorklikken naar kapotte batterij-een economisch Total Loss?En de kosten voor een nieuwe lithium-batterijen tussen de 9000 en 30.000 euro,en neem kennis van de garantie-voorwaarden,als u een gebruikte Elektrische zal kopen.Succes er mee.
Hans Peperkamp heeft op 23 november 2022 geschreven:
Daarnaast kunnen de Energie-providers nog steeds niet,de energieleveren die nodig is.Globaal 10 jaar geleden had men de netstroomkabels/transformatoren vernieuwen,vooral in de 110 KV wisselstroom,om een Blackout te voorkomen(stroomnet uitval) vooral als de zuivere sinus van 50 Hz wisselstroom gaat veranderen.Door een inwendige veroudering in de structuur van de koperen-stroomleidingen ontstaat er meer inwendige weerstand,die de 50 Hz zal veranderen.En dat probreem is nu al aan de hand in Duitsland,en dat kan ook in Nederland ontstaan.Ziet via: youtube.nl (tik in) Mit der Energiewende in der Blackout?(tik in) Plötzlich Dunkel,Daarnaast ontstaat er zoveel frictie’s in Nederland,omdat er een zeer goed inhoudelijk TV programma aanwezig bij de NPO/Commerciele TV omroepen,het ontbreekt aan een goed onderbouwde Technich inhoudelijk programma.Als voorbeeld: VOX.de Auto Mobil en via: youtube.nl (tik in) Die Auto Doktoren,die heel veel uitleg geven in de werking van de vele auto-compenenten die heel belangzijn voor de goede werking met alles wat met auto-techniek ter maken heeft.Via mijn Schotel kijk ik globaal 25 jaar FTA(FREE TO AIR) naar de vele technisch onderlegde TV programma’s,en als ik dat over zou beschikken,dan was ik gezonken in onwetenheid,inzake de werking van de nieuwste innovatie ontwikkelingen.Vooral de exakte kennis inzake het Elektrisch/Waterstof-aandrijvingen,ontbreekt vooral via de NPO/Commerciele TV omroepen.Via die tomelose weinig zeggende Talk-Show tv programma’s zal het nooit over techniek gaan,maar binnen de gedachtengoed/denkbeelden van de presentatoren.die vaak alleen een Alpha opleiding hebben genoten,maar ga het niet over technologische innovatie technieken gaan.Het verschil tussen de Duitse MODERATORS,die meer over Alpha/Béta kennis beschikken.Het is om te huilen,het verschil tussen de Kabelkijkend Nederland tov de Schotelbezitters,in de ontvangst van de exakte waarheden.
BasJ heeft op 9 november 2022 geschreven:
Wonende in de stad in een appartementen complex (2012) met gemeenschappelijke garage is de aanpassing van de bestaande elektra om te kunnen laden enorm kostbaar en zadel je andere bewoners op met extra maandelijkse vve kosten waar ze geen gebruik van kunnen/zullen maken omdat ze of in een benzine/diesel wagen rijden en die van de hand doen is een mega desinvestering naast het feit dat je een vervolgens dure elektrische wagen moet aanschaffen (dubbele kosten) of omdat ze geen auto hebben. Voor de deur opladen is ook geen optie (weinig laadpalen en parkeren is betaald). Trouwens stel je voor duizenden laadpalen in een stad, mega lelijk. Tenzij je straks bij een laadstation je lege accu in paar minuten kan omwisselen (ook voorlopig niet lijkt me of überhaupt niet mogelijk). En gezien de huidige elektrische laad tarieven ook niet meer lonend om elektrische te rijden. Dus ik rij eerst mijn huidige wagen op en stap straks in over op waterstof. Trouwens mij euro6 diesel rijdt super zuinig en is zelfs schoner dan menig andere rondrijdende kleinere wagens op de weg. Trouwens wat denk je wat de meeste bewoners van deze wereld doen: eten regelen voor morgen.
Wimke heeft op 8 november 2022 geschreven:
Ik vraag me af als alle auto’s elektrisch zijn hoe dat eruit ziet als je onderweg wilt laden? Het is niet zoals met brandstof, tanken en weer weg.
Batterij lijkt goed voor het milieu, maar wat als de batterij op is, hoe wordt deze verwerkt? En wat kost een batterij als je een tweedehands auto hebt gekocht en je moet deze vervangen?
En dan hebben we het nog niet over de grondstoffen om batterijen te maken en de actieradius van batterijen.
Dus ik verwacht dat waterstof zeker een goeie kans maakt in de toekomst.
R.J. Mulder heeft op 16 september 2022 geschreven:
H. Hoeksema , de waterstof auto van Toyota wordt slecht verkocht : OMDAT ER TE WEINIG TSATIONS ZIJN DIE WATERSTOF LEVEREN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Niets meer ; niets minder . Uw vooroordeel is waardeloos , want degene die wel een waterstofauto hebben zijn er geweldig tevreden over ; snel tanken en een grote actieradius !!!!!!!!!
Kijk eerst en lees eerst voor u schrijft !!!!!!!!!!!!
R. J. Mulder .
vegazosten heeft op 15 augustus 2022 geschreven:
Niet te geloven dat die knappe koppen zo stom kunnen doen. Zinloos en inefficiënt is het om eerst stroom te verbruiken om daarna stroom te winnen? Het is net als vlees kweken. Ook zo inefficient en zinloos omwille van wat smaak? Dat men waterstoft bij zwaar vervoer gebruikt of zelfs via het gasnet zou gebruuken dan zou ik ergens nog begrijpen maar personenauto’s??? Te duur, geen stations, gevaarlijk, enz. Zinloos onnozel.
Harm Hoeksema heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Misschien moet ik maar BMW gaan shorten dan. Toyota Mirei is helaas ook gefaald. Waterstof werkt gewoon niet – hoeveel geld Shell, Rutte (ex-Shell) en partners er ook in stoppen.
waterstofgate.nl
Wout heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
@Pino
Vrachtverkeer gaat ook over naar waterstof. Dus die infrastructuur daarvoor is een kwestie van tijd.
Ed heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Goed zo BMW ! Toyota en Hyundai zijn ook lekker bezig. Nu nog meer merken en ook tankstations. Het komt dan vanzelf .
Pino heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Kansloos. Waterstof is in vergelijking met EV belachelijk inefficiënt en bovendien loopt de EV infrastructuur mijlenver voor. Maar daar komen ze bij BMW vanzelf wel achter.
Martijn heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
he,he eindelijk komt de waterstof auto op gang steeds meer merken gaan inzien dat alleen accu auto’s niet alles is ,tegenstanders…wen er maar aan wij voorstanders hebben uiteindelijk toch WEER gelijk gekregen de groene waterstof auto gaat het helemaal worden.er worden nu op dit moment over de hele wereld en zeker ook in Nederland groene waterstof fabrieken gebouwd .en straks mag de consument zelf kiezen. Wilt u waterstof rijden gaat u linksaf de showroom in, en wilt u accu auto rijden gaat u rechts de showroom in… simpel he!!!! Jaren lang de tegenstanders de grootste mond, die is nu gesnoerd hahaha….
Hans de tevhneut heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Aanvulling:via Google.nl waterstof auto 2025 Otto 4 slag kleppen motor met waterstof injectie, dan kunnen alle laadpalen weer de prullenbak in. Zonder tegenbericht.
Jan VBK heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Nu nog Europa (Timmermans en co) overtuigen om hun zeer dwingende zienswijze te veranderen. Want als het van hen afhangt worden het nog steeds enkel pure EV’s. Ik heb nog niet veel gelezen of gehoord die op een andere insteek wijst…
Hans techneut heeft op 13 augustus 2022 geschreven:
Opwegmetwaterstof.nl. De exakte info waterstof. Zonder tegenbericht.