
Als de Toyota Supra een Z4 met een vast dak is, dan is een Z4 met een vast dak een Supra, toch? Nou, nee. Deze BMW Concept Touring Coupe zal niemand verwarren met een Toyota. Hij werd afgelopen weekend onthuld tijdens de Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië. En er is een kleine kans dat deze moderne ‘clownsschoen’ ook echt in productie gaat.
Het Amerikaanse Autoblog sprak met Adrian van Hooydonk, het hoofd van design bij BMW. Hij vertelt dat er geen concrete plannen zijn om de auto in productie te nemen, maar als er genoeg interesse is, dat ze het wel willen overwegen. ‘Het kan dan een versie zijn met een zeer laag volume, iets van 50 auto’s of zoiets’, zegt hij. Wat een zeldzame Z4 Coupé zou moeten kosten, verklapt hij niet.
‘We nemen hem in productie als er genoeg interesse is’, is de standaard gebakken PR-praat die wel al honderd keer gehoord hebben (zonder navolging), maar we durven BMW wel het voordeel van de twijfel te geven. Want recentelijk kwamen ze al met een andere limited edition: de BMW 3.0 CSL. Bovendien kunnen speciale projectjes zeer lucratief zijn, vraag dat maar eens aan Ferrari.
Ze weten hoe het moet
Tegenover Motor1 vertelt Hooydonk dat het wel wat moeite kost om een auto in beperkte oplage te produceren. Dat kan met zo’n klein aantal niet in de bestaande fabrieken, en dus zou BMW een ander bedrijf moeten inschakelen. Dat hebben ze ook gedaan voor de 3.0 CSL en dus weet het merk nu hoe het moet, zegt de designer.
Nog even over de BMW Touring Coupe
De BMW Touring Coupe is een Z4 voor ijdele mensen, die niet graag willen dat hun haren door de war gaan door de wind. En het is de auto voor ‘spontane tripjes’, meent BMW. De hatchback met vreemde verhoudingen heeft geen achterbank, en daardoor genoeg ruimte achterin voor de weekendtassen. De motor is de bekende 3,0-liter zes-in-lijn en het vermogen gaat allemaal naar achteren.
Naast het vaste dak, monteert BMW Alpina-achtige velgen en het merk speelt wat met het kleurgebruik. De nieuwe grille heeft de kleur ‘zilverbrons’, net als de raamlijsten. Het interieur is vrijwel hetzelfde als de normale Z4. Allemaal dingen die goed te realiseren zijn voor een eventueel productiemodel. Of kan BMW beter een bijzondere hardtop voor de cabriolet ontwikkelen?
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Bij BMW is de handbak springlevend: Je mag nu ook zelf schakelen in de sterkste Z4

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Voor wie elektrische Rolls-Royce Spectre te stil vindt, is er nu eentje met een V12

Dit was ooit een van de mooiste auto’s die je (nu nog) in Nederland kunt kopen

Met deze enorme cabrio zou Cadillac graag klanten van Rolls-Royce pikken

Op dit vakantie-eiland is (bijna) elke cabrio een taxi, zelfs de busjes

Nederlands bedrijf bouwt Defender 130 om tot op maat gemaakte pick-up

De Rolls-Royce Arcadia Droptail is dankzij zijn klok misschien wel de duurste Rolls ooit

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
