Als de Toyota Supra een Z4 met een vast dak is, dan is een Z4 met een vast dak een Supra, toch? Nou, nee. Deze BMW Concept Touring Coupe zal niemand verwarren met een Toyota. Hij werd afgelopen weekend onthuld tijdens de Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië. En er is een kleine kans dat deze moderne ‘clownsschoen’ ook echt in productie gaat.
Het Amerikaanse Autoblog sprak met Adrian van Hooydonk, het hoofd van design bij BMW. Hij vertelt dat er geen concrete plannen zijn om de auto in productie te nemen, maar als er genoeg interesse is, dat ze het wel willen overwegen. ‘Het kan dan een versie zijn met een zeer laag volume, iets van 50 auto’s of zoiets’, zegt hij. Wat een zeldzame Z4 Coupé zou moeten kosten, verklapt hij niet.
‘We nemen hem in productie als er genoeg interesse is’, is de standaard gebakken PR-praat die wel al honderd keer gehoord hebben (zonder navolging), maar we durven BMW wel het voordeel van de twijfel te geven. Want recentelijk kwamen ze al met een andere limited edition: de BMW 3.0 CSL. Bovendien kunnen speciale projectjes zeer lucratief zijn, vraag dat maar eens aan Ferrari.
Ze weten hoe het moet
Tegenover Motor1 vertelt Hooydonk dat het wel wat moeite kost om een auto in beperkte oplage te produceren. Dat kan met zo’n klein aantal niet in de bestaande fabrieken, en dus zou BMW een ander bedrijf moeten inschakelen. Dat hebben ze ook gedaan voor de 3.0 CSL en dus weet het merk nu hoe het moet, zegt de designer.
Nog even over de BMW Touring Coupe
De BMW Touring Coupe is een Z4 voor ijdele mensen, die niet graag willen dat hun haren door de war gaan door de wind. En het is de auto voor ‘spontane tripjes’, meent BMW. De hatchback met vreemde verhoudingen heeft geen achterbank, en daardoor genoeg ruimte achterin voor de weekendtassen. De motor is de bekende 3,0-liter zes-in-lijn en het vermogen gaat allemaal naar achteren.
Naast het vaste dak, monteert BMW Alpina-achtige velgen en het merk speelt wat met het kleurgebruik. De nieuwe grille heeft de kleur ‘zilverbrons’, net als de raamlijsten. Het interieur is vrijwel hetzelfde als de normale Z4. Allemaal dingen die goed te realiseren zijn voor een eventueel productiemodel. Of kan BMW beter een bijzondere hardtop voor de cabriolet ontwikkelen?
Reacties