Grappig, uitgerekend in het Verenigd Koninkrijk krijgt deze Z4 een toepasselijke naam: de Z4 ‘Handschalter’, wat handgeschakeld betekent in het Duits. En in Duitsland? Daar heet ie ‘Edition Pure Impulse’. In Nederland heet ie net weer even anders, namelijk de BMW Z4 Pure Impulse Edition. Het belangrijke nieuws: de BMW Z4 krijgt eindelijk een handbak.

BMW heeft in de bak met M-onderdelen gegraaid en een handbak weten te vinden voor de Z4. Verder werkte BMW wat aan het onderstel met op maat gemaakte hulpveren rondom en een sterkere klem voor de stabilisatorstang op de voorkant. De software van de elektronische dempers, de tractiecontrole en het differentieel is opnieuw ingesteld.

Ook zijn er 19- en 20-inch velgen die je alleen bij de handgeschakelde Z4 kunt krijgen, net als de groene lak hierboven. In het interieur vind je tal van M-emblemen en veel leer. De pook en de mof rond het schakelmechanisme zijn schijnbaar ook exclusief voor deze Z4.

Specificaties van de BMW Z4 met handbak

Het inruilen van de automatische tegen een handgeschakelde versnellingsbak haalt maar een fractie van de sprintsnelheid af. De 0-100-tijd is nu 4,6 seconden voor de handbak en 4,5 seconden voor de automaat. De overige specs blijven trouwens wel gelijk: een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor zorgt nog steeds voor 340 pk en 500 Nm. De topsnelheid blijft 250 km/u.

In maart van dit jaar begint BMW met de productie. De Nederlandse prijs weten we nog niet, maar bekend is dat ie in Duitsland 6.000 euro extra kost. Hier gaat de Z4 M40i met een automaat al voor minimaal 96.396 euro, dus de prijs voor de handgeschakelde BMW Z4 zal al snel richting de 100.000 euro gaan, vermoeden we.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)