‘En dus eigenlijk, als je een poster plakt op een gebouw, betekent nog niet dat in 2002 de pizza’s over datum waren’, zo klinken de befaamde doch onsamenhangende woorden van rapper Bokoesam acht jaar geleden. Een moderne versie hiervan zou zijn: ‘En dus eigenlijk, als je een BMW op een helling parkeert, betekent nog niet dat in 2023 de software up to date was.’

Ja, het klinkt heel raar, maar BMW’s weigeren echt updates uit te voeren als ze op een helling staan. Daar komt een eigenaar van een BMW i4 eerder dit jaar achter. Op het scherm van de elektrische BMW verschijnt de boodschap: ‘De weg is te steil om met de installatie te beginnen. Parkeer het voertuig op een vlakke ondergrond.’

BMW wil niet updaten op steile ondergrond

The Drive doet navraag bij BMW of dit klopt. Het automerk bevestigt dat de BMW inderdaad allerlei sensoren heeft die zien hoe de auto geparkeerd staat. Dat de BMW niet wil updaten is een veiligheidsmaatregel die er is ‘om te proberen elke kans te voorkomen dat het voertuig in beweging komt als de programmering wordt onderbroken of fout gaat.’

Tegenwoordig zijn auto’s rijdende computers. BMW benadrukt dat de kans klein is, maar ze willen er zeker van zijn dat de auto niet gaat rollen als er softwarematig iets fout gaat. Bijvoorbeeld als de elektrische handrem ineens losgelaten wordt of wanneer de auto door een fout in de software in de neutraalstand gaat. Je weet het nooit.

Nog meer voorwaarden

AutoEvolution duikt in de gebruikshandleiding van de BMW i4 en komt nog meer voorwaarden tegen waaraan de auto moet voldoen voordat de update kan starten. Zo moet de batterij meer dan 20 procent lading hebben (wat bij een telefoon niet anders is), de alarmlichten moeten uit zijn en de buitentemperatuur mag niet kouder dan -10 zijn.

De BMW i4 weigert update

Reacties

  • Peter heeft op 21 februari 2023 geschreven:

    Lijkt me eigenlijk vrij normaal. Een OTA software update mag uitsluitend plaats vinden als het voertuig in een veilige toestand verkeert. Geparkeerd staan op een helling valt daar dus niet onder, keer in combinatie met een elektronische handrem. Niks bijzonders aan. Dat de accu voldoende opgeladen moet zijn is ook logisch.
    Dit zijn allemaal wettelijke eisen vanaf juli 2024.

    • Maarten heeft op 22 februari 2023 geschreven:

      Die 20% accu lading is toch wel opmerkelijk.

      Bij een telefoon is het logisch, het processor’tje kan op 100% belasting best een batterij van <20% naar 0 trekken in +/-30/40 minuten. Niet zo handig bij een proces wat je telefoon kan 'bricken' als het onderbroken wordt of niet kan voltooien.

      Maar bij een auto heb je al snel een batterij van 60+KW, 20% daarvan is 12KW.
      Bij mijn auto (met Sentry mode aan) zie ik dat de batterij 2/3% per dag leegloopt. Dat is dus ongeveer een verbruik van 250watt continue. Zonder sentry mode is dat ongeveer 125 watt continue overigens.

      Laten we aannemen dat het systeem van BMW tijdens de software update evenveel (250 watt) energie verbruikt, dan mag de update bij 20% batterij niet langer dan +/- 64 uur duren. (+/- 2 dagen) voor de batterij leeg is getrokken.

      Wellicht is BMW nog niet helemaal zeker of alle toekomstige OTA updates vlekkeloos zullen lopen (wat zou resulteren in een oneindige (boot)loop wat langer zou duren dan 2 dagen wat dan je auto kan 'bricken') en ze daardoor deze batterij eis hebben bedacht.

      Denk dat ze deze eis, wanneer ze wat meer ervaring krijgen met OTA updates wat laten vieren.

      • Dave heeft op 24 februari 2023 geschreven:

        [quote]Zonder sentry mode is dat ongeveer 125 watt continue overigens.[/quote]
        Serieus?
        Dat is bijna 1100kWh per jaar. Of met de huidige prijzen afhankelijk van je contract tussen de 300 en 900 euro.
        Dat lijkt me nogal extreem.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • David heeft op 21 februari 2023 geschreven:

    Mogelijk te maken met elektrische handrem?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Maarten Reactie annuleren

(verplicht)