Het is niet een auto die je in het dagelijks verkeer veel tegenkomt: de BMW X7. We hebben zo’n idee dat het een beetje komt door de prijs (erg hoog) en het formaat (erg groot). Sterker nog, René van der Gijp zou zeggen: ‘die auto is zo groot, die komt met een eigen conducteur’. Dat wil niet zeggen dat BMW af en toe iets leuks doet met de auto, in dit geval is er de BMW X7 Nishiki Lounge.

Het is het vierde model in de serie van het BMW & Japanese Master Craftsmen Project. Dat is een project dat nog iets verder gaat dan BMW Individual. Het meeste werk is verricht bij het interieur van de BMW X7. Volgens zijn makers is het interieur ‘een ontspannende ruimte vol schoonheid, waar de sterren schitteren’. Wat zijn Japanse persberichten altijd heerlijk beeldend in hun omschrijving. Je zou kunnen aannemen dat het om zo’n sterrenhemeltje gaat in de hemelbekleding, maar het gaat (veel) verder dan dat.

De BMW X7 Nishiki Lounge: het interieur is met de hand gemaakt

Het idee was om een soort rijdende lounge te creëren, dus comfortabel voort te zoeven in een cocon van rust. Er zijn een paar dingen heel erg bijzonder aan. Ten eerste: alles is gemaakt met de hand. Het is een zeer arbeidsintensief, maar met machines ga je dit effect niet voor elkaar krijgen. Er is gebruikgemaakt van diverse materialen die uiteraard allemaal heel erg duur zijn. De middenconsole is gemaakt van Kuska-stof.

BMW X7 Nishiki Lounge (G07) blauw zilver (2025) interieur middenconsole

Hoewel het nog het meest lijkt op de staart van De Kleine Zeemeermin, zijn er geen mythische wezens of andere Disney-figuren opgeofferd. Het is een jacquardstof die met de hand geweven is. Bijzonder is ook het leer, dat varieert in dikte van twee, drie en vier millimeter. Daardoor voelt het natuurlijker aan dan normaal leer dat – zeker in Duitse auto’s – er vaak superstrak omheen zit getrokken. Het sterrenthema gaat verder op de middenconsole en zelfs op de vloermatten.

Geen M-sportpakket (gelukkig)

Het exterieur is ook opmerkelijk, zij het in iets mindere mate. Het is een combinatie van Velvet Blue (de onderzijde) en zilvergrijs (de bovenzijde). Hoewel dat het een heel bijzondere uitvoering is, is er niet gekozen voor het M Sportpakket en is misschien is dat wel beter ook. Ten eerste lijkt werkelijk iedere BMW-koper de optie aan te vinken, ten tweede is dit geen sportieve auto, maar juist een relaxte cruiser. Onder een bijzonder maatpak draag je ook geen gympen, toch?

Lees ook: De BMW X7 Pick-up bestaat echt

De motor van de auto sluit perfect aan bij dat concept. Het is een BMW X7 met een, eh, dieselmotor. Ja, op de achterzijde zien we xDrive40d staan. Dat betekent dat er een drieliter dieselmotor in ligt met twee turbo’s. In dit geval levert deze motor 340 pk en 700 Nm. Met name dat laatste is erg prettig om de bijna 2.500 kilo wegende kolos van zijn plaats te krijgen. Van 0-100 km/u sprinten duurt 5,9 seconden en de topsnelheid is 245 km/u. In Nederland kost een kale basisversie van de BMW X7 160.000 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)