Het is de gebruikelijke volgorde tegenwoordig. Eerst wat
uitgelekte foto’s en een paar dagen later al de officiële bevestiging dat wat vroegtijdig bekend was, inderdaad op waarheid berust. En zo verging het ook de tweede generatie BMW Z4.
Het is de eerste BMW roadster met een variodak in twee delen en daarom wordt de nieuweling door het merk zelf de opvolger van zowel de cabrio als de coupé genoemd. Het profiel oogt vertrouwd met de lange motorkap, maar heeft een minder strakke belijning van de dorpels. Een item dat erg veel kritiek oogstte.
Wie tot twintig kan tellen ziet het dak openen of sluiten en daarmee neemt het bagagevolume af van 310 tot 180 liter. De lage zitpositie direct voor de achteras bleef behouden, maar de carrosserie is ruimer geworden, zowel in de hoogte als in de breedte. Gelukkig is er werk gemaakt van extra opbergmogelijkheden in het interieur, want daar schort het bij roadsters nog wel eens aan.
De groene gedachte staat nog niet aan de basis van de nieuwe Z4, omdat er bij lancering drie zescilinder lijnmotoren worden aangeboden van 204 tot 306 pk. De topper is de 3-liter Twin Turbo met zesbak of een gerobotiseerde zevenbak met dubbele kopppeling. Daarnaast de atmosferische 3,0- en 2,5 liter met handbak of optioneel een zestraps automaat.
Reacties