Hij is er: de nieuwe BMW Z4. Heel anders en toch hetzelfde. Waar zitten de verschillen, hoe rijdt hij en is elke verandering een verbetering?

Wat vinden we van de BMW Z4?
Op het eerste gezicht zou je misschien denken dat de verschillen tussen de nieuwe en de oude Z4 niet eens zo groot zijn. Hier en daar een vouwtje gladgestreken, lollig designerig knipperlichtje in de zijkant, wat plattere achterkant, klaar. Nou, vergeet het maar. Vooral als je ze naast elkaar ziet, zijn de verschillen enorm. De vormen komen mild overeen, maar dan heb je het gehad met de gelijkenissen. Komt ook doordat je een van de belangrijkste verschillen helemaal niet ziet. Tenminste: als de kap open is. Want waar de oude Z4 een klassieke softtop had, een stoffen dak dus, heeft de nieuwe een aluminium vouwdak. Is dat te rijmen met het purisme dat BMW zo graag uitdraagt? Een ‘CC-dak’ betekent toch extra gewicht, kleinere bagageruimte, minder traditie, enzovoorts? ‘Nou en?’, antwoordt BMW. ‘We hebben voor al die dingen onze eigen oplossingen gevonden, en daarbij: uit ons onderzoek blijkt dat de klant een klapdak wil. Punt. Dan hebben wij gewoon maar een klapdak te maken.’ Het is op zich een pracht van een dak geworden, en het is extra knap dat ze het zaakje ondanks die plattere achterkant toch passend hebben weten te krijgen én zowaar nog 180 liter bagageruimte hebben gecreëerd. Voordeel van de coupé-cabriokeuze is dat het zicht rondom een stuk beter is dan het met een stoffen kap geweest zou zijn, en dat de auto er dicht ook fijn uitziet. Al zullen we BMW tot in lengte der dagen kwalijk blijven nemen dat de komst van deze Z4 onvermijdelijk de dood betekent van een van de fraaiste coupés van het afgelopen decennium: de Z4 Coupé. Leuk om te weten, tot slot: de Z4 is ontworpen door twee vrouwen. Juliane Blasi deed de buitenkant, Nadya Arnaout het interieur.

Hoe rijdt de BMW Z4?

Als er één merk is dat je niets hoeft te vertellen over het maken van een briljant rijdende auto, dan is het BMW. En dat blijkt ook maar weer uit de nieuwe Z4. Er komen drie motoren, allemaal zescilinders: de sDrive23i met 204 pk (0-100 in 6,6 s, top 242 km/u), de sDrive30i (0-100 in 5,8 s, top 250) en de door ons gereden sDrive35i, de bekende drieliter zes-in-lijn met dubbele turbo. Die is goed voor 306 pk, een sprint naar 100 in 5,2 tellen en een afgeregelde top van 250 km/u. De 35i is standaard gekoppeld aan de zeventraps automaat met dubbele koppeling die ook in de M3 zit, al is hij iets anders geprogrammeerd. Als toetje op die laatste kun je nog een M-onderstel bestellen; daarmee kun je ook nog kiezen uit drie verschillende ‘karakters’ van de auto: Normal, Sport en Sport+. Je beïnvloedt met die keuze niet alleen de hardheid van de dempers, maar ook de zwaarte en directheid van het sturen en de manier waarop de bak schakelt; in Sport+ wordt daarnaast ook nog een deel van het DSC (zeg maar het esp van BMW) uitgeschakeld, zodat je achterkant hier en daar een stapje opzij mag doen. Als jij dat uitdrukkelijk wilt natuurlijk, want je zult er behoorlijk lomp voor moeten vegen; de Z4 heeft ondanks al dat vermogen angstaanjagend veel grip. De Normal-stand is stukken comfortabeler dan oude Z4-rijders gewend zullen zijn, en zelfs de Sport-stand is zachter. Mocht in principe ook wel, want de oude Z4 was érg hard geveerd. De Sport+-stand schijnt nog harder te zijn dan de vorige Z4, maar die indruk wekte hij bij ons niet echt. Het zal te maken hebben met de merendeels prachtige wegen waarover we reden, maar ook de fors toegenomen hoeveelheid elektronica zal z’n steentje hebben bijgedragen. Je gaat veel makkelijker veel harder, zonder dat je dat direct doorhebt. Knap staaltje. De besturing is perfect: stevig, direct en ultraprecies. Een van de belangrijkste amusementsfactoren van deze Z4 is zonder meer z’n geluid; hij klinkt weergaloos, en de geweldig werkende bak zorgt zelf telkens voor een lekker gemene knal uit de uitlaat bij over- en terugschakelen. Doe ons dit ding en een tunnel en je hebt een week geen last van ons. Tenzij je in die tunnel zit, natuurlijk…

Wat zijn de sterke punten van de BMW Z4?

Wat denk je: het rijden natuurlijk. De motor is een juweel; ook bij lage toeren is hij klaar- en klaarwakker en je kúnt, als je over enige zelfbeheersing beschikt, best normaal rijden met deze Z4. Al zal die zelfbeheersing waarschijnlijk altijd roet in het eten gooien, zeker op het moment dat er een bochtige weg opdoemt. Dát is de natuurlijke omgeving van de Z4: slinger hem van bocht naar bocht en je voelt dat elke gen van deze auto gericht is op pure sportiviteit, en dat alle comfortmaatregelen eigenlijk een soort kettingen zijn om het beest te beteugelen.

Waar is de BMW Z4 minder goed in?
Poseurs zullen het jammer vinden dat je het dak alleen kunt openen als de auto helemaal stilstaat en je je voet op de rem hebt; hem van een afstandje openen kan dus ook niet. En wie z’n bagage heeft ingeladen met het dak dicht, en vervolgens lekker open is gaan rijden, zal waarschijnlijk tot de conclusie komen dat hij eerst het dak weer zal moeten sluiten voor  hij z’n tas weer naar buiten krijgt; er is een soort beschermklep die je eerst moet sluiten voordat het dak open kan, zodat je niet per ongeluk je bagage kunt pletten. Maar die klep laat slechts een ruimte ter grootte van een brievenbus open om het spul er weer uit te krijgen.

Welke zouden wij bestellen?

We hebben er nog maar één gereden: die 35i dus. Maar de andere versies zullen van héél goeden huize moeten komen om ons te overtuigen dat ze beter zijn dan die 35 – je bent een topversie of je bent het niet, nietwaar?

Eerste conclusie
Een waardig opvolger van de vorige Z4. Hij is veel veelzijdiger dan de vorige, heeft die schitterende motor en briljante bak, een onderstel waar je alle kanten mee uitkunt en een hoeveelheid opties (zelfs internetten is mogelijk, via ConnectedDrive) die zo uitgebreid is dat je je zou kunnen afvragen waarom je ooit nog naar huis zou moeten. Al hadden wij hem nog steeds liever met een stoffen kap gezien. Maar hé: als je als Nederlander ook niets meer te kankeren overhoudt…


Technische gegevens BMW Z4

Uitvoering sDrive23i sDrive30i sDrive35i
Vermogen (pk) 204 258 306
Koppel (Nm) 250 310 400
0-100 km/u (s) 6,6 5,8 5,1
Top (km/u) 242 250 250
Verbruik (l/100 km) 8,5 8,5 9,4
Vanafprijs (€) 48.500 58.500 66.000

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)