
Grappig, uitgerekend in het Verenigd Koninkrijk krijgt deze Z4 een toepasselijke naam: de Z4 ‘Handschalter’, wat handgeschakeld betekent in het Duits. En in Duitsland? Daar heet ie ‘Edition Pure Impulse’. In Nederland heet ie net weer even anders, namelijk de BMW Z4 Pure Impulse Edition. Het belangrijke nieuws: de BMW Z4 krijgt eindelijk een handbak.
BMW heeft in de bak met M-onderdelen gegraaid en een handbak weten te vinden voor de Z4. Verder werkte BMW wat aan het onderstel met op maat gemaakte hulpveren rondom en een sterkere klem voor de stabilisatorstang op de voorkant. De software van de elektronische dempers, de tractiecontrole en het differentieel is opnieuw ingesteld.
Ook zijn er 19- en 20-inch velgen die je alleen bij de handgeschakelde Z4 kunt krijgen, net als de groene lak hierboven. In het interieur vind je tal van M-emblemen en veel leer. De pook en de mof rond het schakelmechanisme zijn schijnbaar ook exclusief voor deze Z4.
Specificaties van de BMW Z4 met handbak
Het inruilen van de automatische tegen een handgeschakelde versnellingsbak haalt maar een fractie van de sprintsnelheid af. De 0-100-tijd is nu 4,6 seconden voor de handbak en 4,5 seconden voor de automaat. De overige specs blijven trouwens wel gelijk: een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor zorgt nog steeds voor 340 pk en 500 Nm. De topsnelheid blijft 250 km/u.
In maart van dit jaar begint BMW met de productie. De Nederlandse prijs weten we nog niet, maar bekend is dat ie in Duitsland 6.000 euro extra kost. Hier gaat de Z4 M40i met een automaat al voor minimaal 96.396 euro, dus de prijs voor de handgeschakelde BMW Z4 zal al snel richting de 100.000 euro gaan, vermoeden we.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

BMW is niet alleen sportiviteit op vier wielen – dit zijn de sportieve motorfietsen van BMW

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
