
Grappig, uitgerekend in het Verenigd Koninkrijk krijgt deze Z4 een toepasselijke naam: de Z4 ‘Handschalter’, wat handgeschakeld betekent in het Duits. En in Duitsland? Daar heet ie ‘Edition Pure Impulse’. In Nederland heet ie net weer even anders, namelijk de BMW Z4 Pure Impulse Edition. Het belangrijke nieuws: de BMW Z4 krijgt eindelijk een handbak.
BMW heeft in de bak met M-onderdelen gegraaid en een handbak weten te vinden voor de Z4. Verder werkte BMW wat aan het onderstel met op maat gemaakte hulpveren rondom en een sterkere klem voor de stabilisatorstang op de voorkant. De software van de elektronische dempers, de tractiecontrole en het differentieel is opnieuw ingesteld.
Ook zijn er 19- en 20-inch velgen die je alleen bij de handgeschakelde Z4 kunt krijgen, net als de groene lak hierboven. In het interieur vind je tal van M-emblemen en veel leer. De pook en de mof rond het schakelmechanisme zijn schijnbaar ook exclusief voor deze Z4.
Specificaties van de BMW Z4 met handbak
Het inruilen van de automatische tegen een handgeschakelde versnellingsbak haalt maar een fractie van de sprintsnelheid af. De 0-100-tijd is nu 4,6 seconden voor de handbak en 4,5 seconden voor de automaat. De overige specs blijven trouwens wel gelijk: een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor zorgt nog steeds voor 340 pk en 500 Nm. De topsnelheid blijft 250 km/u.
In maart van dit jaar begint BMW met de productie. De Nederlandse prijs weten we nog niet, maar bekend is dat ie in Duitsland 6.000 euro extra kost. Hier gaat de Z4 M40i met een automaat al voor minimaal 96.396 euro, dus de prijs voor de handgeschakelde BMW Z4 zal al snel richting de 100.000 euro gaan, vermoeden we.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Ook de Koninklijke Marechaussee wil overstappen op nieuwe (en snellere) BMW’s

De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
