
Grappig, uitgerekend in het Verenigd Koninkrijk krijgt deze Z4 een toepasselijke naam: de Z4 ‘Handschalter’, wat handgeschakeld betekent in het Duits. En in Duitsland? Daar heet ie ‘Edition Pure Impulse’. In Nederland heet ie net weer even anders, namelijk de BMW Z4 Pure Impulse Edition. Het belangrijke nieuws: de BMW Z4 krijgt eindelijk een handbak.
BMW heeft in de bak met M-onderdelen gegraaid en een handbak weten te vinden voor de Z4. Verder werkte BMW wat aan het onderstel met op maat gemaakte hulpveren rondom en een sterkere klem voor de stabilisatorstang op de voorkant. De software van de elektronische dempers, de tractiecontrole en het differentieel is opnieuw ingesteld.
Ook zijn er 19- en 20-inch velgen die je alleen bij de handgeschakelde Z4 kunt krijgen, net als de groene lak hierboven. In het interieur vind je tal van M-emblemen en veel leer. De pook en de mof rond het schakelmechanisme zijn schijnbaar ook exclusief voor deze Z4.
Specificaties van de BMW Z4 met handbak
Het inruilen van de automatische tegen een handgeschakelde versnellingsbak haalt maar een fractie van de sprintsnelheid af. De 0-100-tijd is nu 4,6 seconden voor de handbak en 4,5 seconden voor de automaat. De overige specs blijven trouwens wel gelijk: een 3,0-liter zes-in-lijn turbomotor zorgt nog steeds voor 340 pk en 500 Nm. De topsnelheid blijft 250 km/u.
In maart van dit jaar begint BMW met de productie. De Nederlandse prijs weten we nog niet, maar bekend is dat ie in Duitsland 6.000 euro extra kost. Hier gaat de Z4 M40i met een automaat al voor minimaal 96.396 euro, dus de prijs voor de handgeschakelde BMW Z4 zal al snel richting de 100.000 euro gaan, vermoeden we.
Meer van TopGear


BMW Z4 met 500 pk kost 250.000 euro, maar heeft een unieke feature

Bij deze BMW is de handbak een optie van 15.000 euro – is ie dat waard? (review)

Voor een hoop geld kun jij je BMW Z4 laten ombouwen tot een soort BMW 507

Dit is een straatlegale BMW Z4 GT3-racer met een Mercedes-V12 (1.500+ pk!)

BMW wil de geweldige Touring Coupe graag in productie nemen

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Is de dieselauto bezig met een comeback in Nederland? De verkopen nemen weer toe

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Deze auto’s halen met gemak 300.000 kilometer, maar kosten tussen de 2.500 en 10.000 euro

Automerk legt uit welke (simpele) fout veel mensen in de zomer maken met hun airco

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie
