TopGear rijdt met de nieuwe BMW Z4 M40i waarover je in de komende editie meer leest. Hier alvast de highlights.
Testobject: BMW Z4
Uitvoering: M40i met alle opties
Locatie: Lissabon
Weersomstandigheden: zomers, het dak kan open
BMW heeft een fraaie geschiedenis als het gaat om Z-modellen. Het begon ooit met de Z1 – die met die wegzakkende deurtjes. Die dingen zijn nu flink geld waard. Het succes van die auto leidde ertoe dat BMW met de Z3 op de proppen kwam. Een relatief betaalbare roadster die er ook als wonderschone Coupé kwam: de schoen.
Na de Z3 was het aan James Bond om z’n Aston in te ruilen voor een BMW, dat werd de magische Z8. Ook veel geld waard tegenwoordig. En eigenlijk meer boven (flink boven) de Z3 te plaatsen. In 2002 verscheen de Z4 voor het eerst, als opvolger van de Z3. Hij was wat, eh, mannelijker, en keihard geveerd. De tweede generatie werd zowel qua rijden als qua uiterlijk ‘zachter’ gemaakt. Vonden wij wat minder.
Helder, wat vinden jullie dan van deze BMW Z4?
Vooropgesteld: hij rijdt top. Niet in de laatste plaats door de zes-in-lijn met turbo die er 340 pk en 500 Nm uitstampt. Maar… met een gewicht van 1.535 kilo is het principe van een roadster (licht, tikkie basaal, vlijmscherp) een beetje verwaterd. Het is meer een compacte cabriolet geworden. Dat is nu eenmaal wat de klant liever wil.
Mooi, dus je moet gewoon een MX-5 hebben?
Ja en nee. Ja, als je budget niet verder reikt dan zeg 50 mille. Voor 45 mille kun je de dikste MX-5 kopen (184 pk). Prijzen van de BMW Z4 zijn nog niet bekend, maar we verwachten dat de kleinste Z4 – de Z4 sDrive20i met 197 pk – een stukje boven die prijs zal liggen. Maar wil je meer, en geen viercilinder zoals ook de Porsche 718 Boxster die heeft, dan kom je al snel bij de BMW Z4 M40i uit. Die, zo schatten wij in, een prijskaartje van rond de 80 mille zal krijgen. Veel geld, maar veel vermogen.
Zit er niet een modelletje tussen?
Je kunt de Z4 sDrive30i nemen, die rond de 60.000 euro zal kosten. Dan heb je een viercilinder met 258 pk – ook niet mis. En meer de wat comfortabele concurrent van de 718 Boxster.
Dus afhankelijk van je budget een MX-5, Boxster of die dikke Z4?
Deels. Het gaat er ook om hoe puur je wilt rijden. De MX-5 heeft een handbak bijvoorbeeld. Dat is op de Z4 niet leverbaar. Maar de Z4 is in alle opzichten scherp te noemen, hij rijdt megastrak en ja, die dikke versie biedt een heerlijk vermogen. En dan mogen we nog een Z4 M verwachten. De Z4 is meer afgestemd op comfort en gebruiksgemak, voor zover dat kan bij een roadster. Maar hij is daardoor ook meer een cabriolet geworden. Voor ons geen bezwaar, want je zit nog steeds met je kont op de achteras.
Remon heeft op 7 november 2018 geschreven:
Leuke wagen. Helaas maken ze geen Z modellen meer zoals de Z8, welke voor mij tot de meest mooie autos ooit gemaakt hoort.