BMW is vandaag jarig: 100 jaar geleden werd de bv opgericht en het is natuurlijk niet de bedoeling dat dat heuglijke feit ongemerkt voorbijgaat. BMW heeft er echter voor gekozen niet te veel terug te kijken, maar eerder vooruit: naar de volgende 100 jaar. Dat heeft onder andere geresulteerd in deze eh… aparte concept-car: de Vision Next 100.
Zoals het een toekomstvisie betaamt, ziet het geheel er nogal futuristisch uit. Twee zaken zijn nog redelijk herkenbaar: het is een BMW, met zeer nadrukkelijke 'nieren' en het is een sedan, omdat die volgens hoofdontwerper Adrian van Hooydonk 'het hart van BMW' vormen.
De nieren dienen overigens niet, zoals gebruikelijk, als luchtinlaten, maar om een grote hoeveelheid camera's en sensoren te herbergen. Waardoor de Vision Next 100 wordt aangedreven, wil BMW niet zeggen, maar je kunt er dus rustig van uitgaan: een benzinemotor is het níet.
Interessanter is het interieur van de auto – daar is BMW ook begonnen met ontwerpen. Uiteraard kan de Vision Next 100 autonoom rijden – dat ziet BMW als een vlot naderend, voldongen feit ('de vraag is niet óf, maar wanneer'). Je zet de auto dan in Ease Mode. Het stuur verdwijnt in het dashboard, je stoel kantelt voor de gezelligheid wat richting je passagier en de auto zoekt alles lekker zelf uit.
Het hóeft echter niet: BMW ziet ook in de toekomst een nadrukkelijke rol weggelegd voor de actieve bestuurder. Sterker nog: het wil allerlei hulpmiddelen inschakelen om dan ook maar meteen de 'ultimate driver' van hem te maken. Zo kunnen in de Boost Mode bijvoorbeeld de ideale lijn, perfecte versnelling en bochtsnelheid in de voorruit geprojecteerd worden door het head-up display. Dat display strekt zich uit over de hele voorruit, waardoor bijvoorbeeld in dichte mist alles wat de sensoren zien realtime geprojecteerd kunnen worden, alsof die mist er helemaal niet is.
Ook opvallend zijn de talloze driehoekjes in het interieur én op de carrosserie. Die kunnen bewegen en verschillende kleuren en (in de toekomst) vormen aannemen om de bestuurder te helpen. Ziet de auto bijvoorbeeld een fietser aankomen, dan veranderen de driehoekjes in golvende rode lijnen om de bestuurder te attenderen. De driehoekjes aan de buitenkant zouden precies zo moeten werken: die kunnen 'communiceren' met andere verkeersdeelnemers, bijvoorbeeld door middel van het laten zien van 'knipperend groen' om een voetganger te laten weten dat hij rustig kan oversteken.
Reuze-interessant allemaal, al hebben we persoonlijk met één kleinigheidje wat moeite: we vinden de Vision Next 100 niet om aan te gluren zo lelijk. Misschien over twintig jaar nog eens kijken..?
Reacties