De bekendste trajectcontrole van Nederland moet wel die op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam zijn. Als je Noord-Holland en Utrecht uit bent, is het feest echter nog niet voorbij. Zo meten ze bij Maastricht wederom je gemiddelde snelheid, in de Willem-Alexandertunnel. Iets te fanatiek, zelfs: het Openbaar Ministerie schreef onterecht tienduizenden boetes uit.

Tot ruim een jaar na de opening van de Willem-Alexandertunnel stond de maximumsnelheid op de borden te onduidelijk aangegeven, dat blijkt uit een uitspraak van de rechter waarin hij een boete ongeldig verklaarde. In de onderste tunnel (A2) mag je 100 km/u en de bovenste tunnel (autoweg N2) mag je 80 km/u. Het was onduidelijk welke borden voor welke weg waren.

De borden zijn inmiddels wel aangepast en duidelijk bevonden. De trajectcontrole in de tunnel verzamelt ongeveer vier miljoen euro aan boetes per jaar van zo’n 70.000 automobilisten. Het Openbaar Ministerie kon nog niet vertellen wat ze met de boetes gaan doen en wat de gevolgen voor de automobilisten zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear