Sinds mensenheugenis perst Hyundai er dolle conceptauto’s uit met de motor in het midden. De Veloster-afgeleiden hebben de potentie om de leukste hot hatch van deze generatie te worden, maar Hyundai vertikt het keer op keer om de auto daadwerkelijk in productie te nemen.
De geruchtenmolen krijgt opnieuw een flinke zwieper met de komst van de Theta III-motor. Volgens het Koreaanse Motorgraph wordt de motor ontwikkeld voor achterwielaandrijvers, voorwielaandrijvers én auto’s met de motor in het midden. Komt de RM er dan eindelijk? Volgens ‘bronnen binnen de industrie’ legt Hyundai een 2,3-liter turbomotor in het midden van de Veloster. De malle vierde deur verdwijnt daarmee. Het vermogen ligt op 350 pk – net zoveel als een Porsche 718 Cayman S. Alle ingrediënten voor de leukste hot hatch (of in ieder geval de gekste) liggen op tafel.

Waarom gebeurt het dit keer wel?

Met de fantastische Hyundai i30 N bewees het merk al dat ze geslaagde sportieve auto’s kunnen bouwen. Hyundai kaapte niet voor niets (de dure) Albert Biermann weg bij de M-divisie van BMW; ze hebben grootse plannen. De nieuwe Theta III-motor komt dit jaar (of volgend jaar) samen met de Genesis G80. Daarna zal het nieuws van de middenmotor-hot hatch volgen. Of niet natuurlijk. Geniet ondertussen even van de foto’s van de RN30 Concept – de voorloper van de i30 N.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear