De eerste tien jaar na de afgelopen eeuwwisseling was Mitsubishi een prima plek om de herfst van je carrière door te brengen als verkoper. Het merk verkocht in Nederland iets meer dan 1.000 auto’s per jaar aan een doelgroep die (toen zeker) nog niet wist hoe e-mail werkte. Je wist dat je een drukke dag had gehad als je maar één dutje had kunnen doen. Vermoeden we. Dit veranderde radicaal toen Mitsubishi met de eerste plug-in hybride SUV ter wereld kwam. Krijgen we volgend jaar weer een boom van PHEV’s door de lagere BPM in 2025?
Voordat we over de BPM op PHEV in 2025 beginnen: op papier had de Outlander PHEV een extreem lage uitstoot, waardoor hij in aanmerking kwam voor 0 procent bijtelling. Het ding werd zo populair onder leaserijders, dat de volledige productie van de Outlander PHEV naar Nederland kwam. De rest van de wereld bleef zich maar afvragen waar de PHEV bleef. In drie jaar tijd verkocht Mitsubishi gemiddeld zo’n 9.000 exemplaren per jaar. De auto kreeg de bijnaam ‘Metsubsidie Foutlander’, mede omdat veel leaserijders de auto nooit aan de lader hingen.
BPM wordt in 2025 gunstiger voor PHEV’s
De beruchte Outlander PHEV komt volgend jaar weer naar Nederland, maar dat is niet de reden dat de plug-in hybride in zijn algemeen een opleving kan hebben. Er wordt weer wat gedraaid aan de knoppen van ons belastingstelsel, waardoor PHEV’s volgend jaar iets gunstiger worden geprijsd, maar in de jaren daarna juist duurder worden. Dus áls je nog heel graag een plug-in hybride wilt, dan kan het gunstig zijn om te wachten tot 2025, maar ook weer niet veel langer.
Dit jaar geldt er nog een apart BPM-tarief voor PHEV’s. Per gram CO2 betaal je nu 28 tot 100 euro, afhankelijk hoe hoog de uitstoot is. De grammetjes zijn duurder dan een normale benzineauto, omdat de totale uitstoot lager is. Maar volgend jaar mogen de PHEV’s meedoen met de BPM-tarieven van de normale benzineauto’s. Dit betekent dat je voor de meeste PHEV’s slechts 2 euro per gram CO2 betaalt in 2025. Wel is er een vast bedrag bijgekomen van 667 euro.
BPM-tabel voor alle auto’s (ook PHEV) in 2025
CO2-uitstoot | Tarief per gram |
Vast bedrag | 667 euro |
0 t/m 78 gram | 2 euro |
79 t/m 100 gram | 79 euro |
101 t/m 140 gram | 173 euro |
141 t/m 156 gram | 284 euro |
157 en hoger gram | 568 euro |
Daartegenover staat dat de meetmethode strenger wordt voor de hybrides met een stekker. Hiermee wil de EU een realistischer beeld van het praktijkverbruik. Maar de auto’s die nu al verkocht worden, hoeven niet terug voor een tweede meting. Dat betekent dat de huidige PHEV’s op papier een lage uitstoot hebben én nu een lager BPM-tarief krijgen. Je proeft het al: dit is de perfecte storm voor mensen die nog stekkerhybride willen kopen.
Hoeveel scheelt de BPM op PHEV in 2025?
De grootste klapper maken de relatief onzuinige PHEV’s. We noemen bijvoorbeeld een Jeep Wrangler met 96 gram CO₂. Bij deze auto betaal je volgend jaar over de eerste 78 gram CO₂ slechts 2 euro en over de resterende grammetjes 79 euro. In de praktijk betekent dit dat de Wrangler tijdens de jaarwisseling tot wel 9.200 euro goedkoper wordt. Maar ook de Mercedes-AMG C 63 zou met de nieuwe berekening bijna 10.000 euro goedkoper kunnen worden. Eventuele nieuwe prijzen van AMG zijn nog niet bekend.
In theorie zal een Volkswagen Touareg R bijna 3.000 euro goedkoper kunnen worden, al is niet bekend of Volkswagen ook de prijsverlaging zal doorrekenen. Bij andere PHEV’s zal het voordeel meevallen. Bij een Mazda CX-60 is de BPM nu bijvoorbeeld zo’n 900 euro en zou zo’n 100 euro minder worden Nu we het toch over de Outlander PHEV hebben: die zou ongeveer gelijk blijven. De auto kost nu minimaal 51.990 euro.
Vast niet zo’n toename als in 2013
Helaas voor de zakelijke rijder komt er weer niet zo’n voordeel aan als 0 procent bijtelling. Die tijden zijn voorbij. Maar waarschijnlijk zullen plug-in hybrides de komende tijd niet meer zo goedkoop zijn in de belasting als de komende twee jaar. Dit zal ook voor een andere gekke situatie zorgen, want nieuwe modellen kunnen duurder uitvallen dan auto’s die al een tijdje in het aanbod zijn. Als zal het met de huidige BPM-tabel geen duizenden euro’s schelen, waarschijnlijk.
Reacties