Eindelijk is de meest Nederlandse auto aller tijden weer terug: de Mitsubishi Outlander PHEV. Het was destijds een van de eerste kennismakingen voor ons Hollanders met het fenomeen ‘plug-in hybride’. Dankzij gênant veel fiscale prikkels van de overheid was je gek als je er niet eentje reed. Ergo: de auto was niet aan te slepen. Het model stond van 2013 tot 2022 in de prijslijsten. Goed nieuws voor de liefhebbers die hem misten: de Mitsubishi Outlander PHEV is terug en hoe.

Dat is groter nieuws dan dat het lijkt, want Mitsubishi is op dit moment ietsje minder actief dan normaal op de Europese markt. Als je heel erg goed kijkt, kun je zien dat sommige modellen in de verste verte (centimeter of tien) op Renaults lijken. Dat is omdat ze dat ook zijn. In dit geval is de Outlander géén Renault, maar ook niet echt een Mitsubishi. De basis is namelijk de Nissan Rogue, die wij kunnen krijgen als Nissan X-Trail. Nu is dat niet meteen heel erg: een Skoda Kodiaq en VW Tiguan lijken ook op elkaar.

Heeft de nieuwe Outlander PHEV wel een echte Mitsubishi-motor?

Helemaal nieuw is de Outlander PHEV dus niet, want de auto rijdt al een paar jaar rond in de VS, ondanks dat deze ‘speciaal voor Europa’ is ontwikkeld. We schatten in dat Mitsubishi bedoelt dat de auto is aangepast aan de wensen van de Europese consument. Het is overigens totaal geen schande dat de auto al een paar jaar leverbaar is in de VS, want in principe is er best markt voor middelgrote crossovers met een plug-in hybride aandrijflijn.

Mitsubishi Outlander PHEV (2024) grijs achterzijden zijkant rechts laag

Daarover gesproken, de aandrijflijn is wel weer een pareltje. Er zit een echte Mitsubishi-motor in, de 4B12. Dat is een 2,4-liter viercilinder, plus twee elektromotoren, eentje op elke as. Het systeemvermogen bedraagt 302 pk, waardoor je in 7,9 seconden naar de 100 km/u kan sprinten. De batterij is 22,7 kWh groot (of klein, afhankelijk van je referentiepunt), wat ervoor zorgt dat je 86 kilometer kunt elektrisch kunt rijden. Dan moet je wel de 18-inch wielen hebben, kies je voor 19- of 20-inch verbruikt hij meer.

Lees ook: Hoeveel Nederlanders kopen eigenlijk de kloon in plaats van de ‘echte’ auto?

Het grootste voordeel van de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is wat ons betreft het interieur. Dat is er enorm op vooruit gegaan. We zien fraaiere materialen, mooiere kleuren en fraaiere afwerking dan de vorige generatie. Nog een vooruitgang is het audiosysteem. Het is niet meer die Rockford Fosgate-subwoofer in de achterbak, maar een keurig ‘Dynamic Sound’-audiosysteem ontwikkeld door Yamaha, met naar keuze acht of twaalf speakers.

Wat is de prijs van de nieuwe Outlander PHEV?

Wanneer de Outlander naar Nederland komt, is niet helemaal duidelijk. Wel hebben we al een prijs. De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV is er vanaf 51.990 euro. Het zal wel eventjes wennen zijn dat je gewoon motorrijtuigenbelasting moet betalen, evenals bijtelling. Zonder gekheid, het is een heel erg scherpe prijs. Concurrenten als de Kia Sorento, Toyota RAV4 en Mazda CX-60 zijn namelijk aanzienlijk duurder. Het zou dus best een klein succesje kunnen worden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)