Voor de mensen die snel ‘nu het nog kan’ een nieuwe Transporter met dieselmotor willen bestellen, hebben we slecht nieuws. De productie van de populaire Volkswagen-bus is al eventjes gestopt. Maar misschien wil je nog wel even snel een andere dieselbus bestellen, want de prijzen gaan vanaf 1 januari flink omhoog. Dit komt omdat de BPM-vrijstelling voor het grijze kenteken in 2025 ophoudt en de busjes flink duurder gaan worden in Nederland.
Omdat de BPM-vrijstelling voor het grijs kenteken volgend jaar verdwijnt, willen ondernemers nog even snel een voordeel meepakken. Volgens de RAI Vereniging zijn er dit jaar al 25 procent meer dieselbusjes verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. Het gaat om 37.172 nieuwe busjes in januari tot en met juni dit jaar. Ook verwacht de vereniging dat de registraties volgend jaar zwaar zullen inzakken, omdat iedereen dit jaar zijn busje al koopt.
Bedrijven mogen nu een zogenoemd grijs kenteken aanvragen voor modellen waaraan de laadruimte aan bepaalde eisen voldoen. Dit kenteken is gewoon geel van kleur, maar het houdt in dat er geen BPM betaald hoeft te worden over de aanschaf van het busje. Bij bestelbusjes scheelt dit al heel wat, maar al helemaal bij Amerikaanse pick-ups scheelt dit door de hoge CO2-uitstoot aanzienlijk.
Het grijs kenteken verdwijnt niet, de BPM-vrijstelling wel
Het grijze kenteken herken je aan de beginletter ‘V’. Dit speciale kenteken voor bedrijfswagens blijft bestaan in 2025, maar het BPM-voordeel valt weg. Als ondernemers volgend jaar een nieuwe bus of pick-up kopen, dan moeten ze de volle mep BPM gaan betalen. Dit bedrag is afhankelijk van de uitstoot en bij een beetje diesel betaal je al snel tussen de 10.000 en 15.000 euro aan BPM.
Je snapt dus dat ondernemers die hun zinnen gezet hebben op een dieselbusje, dit jaar nog even snel zo’n busje bestellen. Het scheelt gewoon 10.000 euro voor exact hetzelfde busje. Het schijnt zelfs dat er slimme ondernemers zijn die alvast busjes hamsteren. Deze oude voorraad kunnen ze volgend jaar voor minder verkopen dan busjes met BPM, maar voor meer geld dan ze nu zouden kosten.
Zorgen over te laat keuren
Voordat een busje een grijs kenteken mag krijgen, moet ie langs de RDW voor een herkeuring. Maar als het aantal busjes sterk toeneemt, kan de RDW niet snel genoeg keuren. Zo kan het zijn dat een ondernemer te laat zijn kenteken krijgt en toch BPM moet betalen. De RAI Vereniging maakt zich hier zorgen om en pleit ervoor om busjes die te laat zijn met terugwerkende kracht in 2025 nog te voorzien van een kenteken uit 2024.
Nieuwere dieselbusjes mogen ook milieuzones niet in
Er is nog een bijzonder praktische reden waarom ondernemers nú een nieuw busje willen. Bussen die een kenteken krijgen in 2025 of later, mogen niet alle milieuzones in. Bijzonder onhandig als je pakketbezorger bent. Ook daarom willen ondernemers graag het dieselbusje binnen hebben; dan kunnen ze de komende jaren gewoon overal komen.
Elektrische busjes blijven vrijgesteld van BPM
Volgend jaar toch geen BPM betalen? Dan moet je een elektrisch busje kopen. Na een startbedrag betaal je BPM per gram CO2 – en een elektrische bus stoot lokaal niets uit. Wanneer de BPM voor elektrische auto’s en busjes omhooggaat, is nog niet bekend. Een andere optie is om als ondernemer een busje te kopen van 2024 of ouder. Dan kom je bij de hamsteraars uit.
Frans heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Pffff. Een vito koste in nov 2023 46k ong. Diezelfde in juni 2024 56k. Verklaar nader? In 2025 68k. Ong wat een varkens
Rene heeft op 13 juni 2024 geschreven:
Varkens in een Vito? Ik zou die in de vrachtwagen doen.
Adje heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Gelijk terugdraaien deze onzin regels, genomen door een niet wettig kabinet.
Werken moet lonen.
@adje heeft op 12 juni 2024 geschreven:
Weer zo’n Russische trol? Er is niet zoiets als een onwettig kabinet. Het heeft ook helemaal niets te maken met werken moet lonen. Sommige mensen zijn echt te dom voor woorden.
Wesley heeft op 14 juni 2024 geschreven:
Het is nogal populistisch maar er zit wel waarheid in. Als jij zzp’er bent met een werkbus dan is het toch vrij waardeloos dat je voor hetzelfde product ineens 10-15k meer kwijt bent. Wat je in NL kwijt bent aan belastingen voor alles is van de zotte.