In ons Grote Boek der Verboden Clichés staat ‘iets doen als Max Verstappen’. Het is een afgezaagd haakje dat vooral dagbladen graag gebruiken om aan te geven dat iemand te hard reed. Samen met het woordje peperduur. Je mag dan ook best weten dat we ons een beetje vies voelen na het schrijven van deze titel – maar het is al te laat. Want als jij een beetje oplet bij een F1-race, kun je zelf ook wat brandstof besparen.
Je kunt trouwens de naam in de titel wisselen met die van jouw favoriete coureur. Ook Jean Alesi deed dit namelijk. We hebben het over het principe van racelijnen rijden in het verkeer – en met name op rotondes. Je weet wel: buitenbocht, binnenbocht, buitenbocht. We willen je hierbij niet aansporen om als een idioot (of ALS MAX VERSTAPPEN) door het verkeer te gaan racen.
Maak de bocht groter, bespaar brandstof
We zien regelmatig dat bestuurders vóór ons heel krap door een bocht sturen, waardoor de bocht effectief kleiner wordt. Hierdoor moet je harder afremmen voor een bocht, waardoor je na de bocht weer harder moet optrekken. En optrekken kost je een hoop brandstof. Als je een soepelere lijn pakt door de bocht, kun je iets meer snelheid vasthouden en bespaar je brandstof.
Blijf hierbij netjes op je eigen weghelft. Als je bijvoorbeeld de eerste afslag pakt op een rotonde, maak de bocht dan ruimer door een beetje links op je eigen rijstrook te beginnen en eindig ook weer wat meer links op je eigen rijstrook. Neem je de rotonde rechtdoor, probeer de lijn dan zo recht mogelijk te houden en zo min mogelijk te sturen. Dit klinkt heel logisch, maar een hoop mensen doen dit toch niet.
Het heeft dus niets met hardrijden te maken, maar wel met het voorkomen van onnodig remmen. Bovendien zullen je passagiers het ook waarderen: een ruimere bocht is een stuk soepeler een aangenamer dan wanneer je heel krap en kort stuurt. Mocht je wat lijnenwerk in je rijstijl gaan integreren, let dan wel op de verkeersregels. En snij vooral geen fietsers af.
Ron heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Goed advies maar dat gaat niet werken als de rotonde een verhoogde rijbaan afscheiding heeft.
Bovendien moet je wel afremmen omdat je niet weet wat het verkeer gaat doen doordat die richtingaanwijzers tegenwoordig wel optioneel lijken.
Bob heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Dus de openbare weg wordt een max circuit. Lekker slimme redactie. Rotondes zijn gebouwd om 25 km per uur, van alle kanten overheen te rijden. Zo voorkom je ongevallen in het verkeer.
Johan heeft op 30 juni 2024 geschreven:
25 is te traag 30 of 35 stroomt het verkeer beter door ,hoef je ook niet zoveel af te remmen
Erik heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Hoe je een rotonde ook “neemt” , het is altijd en overal uitkijken geblazen want er zijn helaas meer dan genoeg bestuurders, die het niet zo nauw nemen met de verkeersregels.
Martijnvg heeft op 28 juni 2024 geschreven:
En ondertussen 130 willen rijden.
Patrick heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Volgens mij bespaar je alle dagen vanzelf tussen alle andere wagens want we kunnen lang niet wat 20j geleden kon en de rest vind ik ronduit de moeite niet waard om over te praten
Adp10 heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Idioten. Wat heeft hier Verstappen mee te maken???
Evert heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Volgens mij neem je een rotonde het meest efficiënt door er niet als een debiel op af te stormen. Vaak laat ik ‘m in zijn 3 gewoon doorrollen en een beetje efficiënte lijn te pakken door zo weinig mogelijk (in) te sturen. Zodat je ook zo weinig mogelijk snelheid verliest.
Erik heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Precies.
Harry Vanhelden heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Aan de buitenkant beginnen betekent ook het optimale zicht in de verte. Best handig: je gaat niet waarheen je stuurt maar je stuurt naar waar je kijkt. Altijd in de verte, ook dat.
Dat kan al in het verkeersonderricht in het basisonderwijs, veel belangrijker dan alleen de regels.
Eef heeft op 29 juni 2024 geschreven:
Wanneer iedereen een bocht aansnijd zoals dit bizarre stuk…bloedhekel heb ik aan die chauffeurs dit bij het aankomen bij een bocht linksaf ( voorbeeld) eerst naar rechts sturen ( kunnen ze de bocht beter nemen denk ik, net zoals de journalist van dit stuk, zodat diegene die dezelfde auto net inhaalt ook naar rechts moet sturen anders neem je z’n spiegel mee. Sommigen kunnen echt niet rijden/een bocht nemen.
Jop heeft op 28 juni 2024 geschreven:
In een voor mij ver verleden heb ik geleerd dat de beste racelijn de rechte lijn is. Dus die probeer je zo dicht mogelijk te benaderen…
Canon-Eye heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Ik denk dat er een grotere besparing in zit die in het artikel en de reacties tot nu toe niet wordt benoemd, namelijk: minder bandenslijtage. Juist dat is voor mij een reden om deze tactiek al vele jaren lang toe te passen waar mogelijk. En het is een van de redenen waarom ik een bloedhekel heb aan de actieve lane assist, die aan mijnstuur begint te sjorren als ik bij vluchtheuvels e.d. ook steeds probeer om een zo recht mogelijke lijn te rijden.
Job heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Als ze nu gewoon even die belachelijke hoeveelheid belasting ersf halen kan iedereen gewoon weer met een Normale snelheid zonder belachelijke toeren uit te halen naar zijn werk en of boodschapje doen
Fuck die idioote overheid
Naj heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Les 1 Gebruik in bochten de volle breedte van een weg. Dat verminderd wrijving, dus energie !
En het rijdt vloeiender , dus prettiger !
Martijn heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Zoveel brandstof scheelt dit niet, kom eens met cijfers. Voor normaal weggebruik is dit niet nodig lijkt mij.
Harrie heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Klopt inderdaad. Wat ook heel veel brandstof en uitstoot kan verminderen is, dat al die onzinnege verkeersdrempels op de 60 km wegen worden weg gehaald. Dat er bij scholen en speelgelegenheden drempels liggen is zeker oke.
Pilariepa heeft op 28 juni 2024 geschreven:
Exact..
Snap heus wel dat ze de hardrijders daarmee willen remmen op sommige punten.. maar daar heb je ook wel andere manieren voor..