Wanneer is een auto 'PEPERDUUR'?

Tijd voor onderzoek

Foto('s): VWWitte Volkswagen Polo GTI met handbak
Foto('s): VolkswagenWitte Volkswagen Polo GTI met handbak
Foto('s): CitroënCitroën C1 VTi
Foto('s): Philip Oomkens
Mazda MX-5 Super 225 door BBR GTi
Witte Volkswagen Polo GTI met handbak
Witte Volkswagen Polo GTI met handbak
Citroën C1 VTi
Mazda MX-5 Super 225 door BBR GTi

In het nieuwsredacteur-starterpack zijn het woord ‘PEPERDUUR‘ en de invalshoek ‘rijden als Max Verstappen’ essentieel als het gaat over auto’s. Zelfs bij een roestige Mazda MX-5 die door onkunde in de sloot is beland, zijn er nieuwsartikelen die koppen over een ‘peperdure sportauto’. Hoewel het bij ons op de redactie een oneindige bron van vermaak is, voelen we ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid om ons plezier wetenschappelijk te onderbouwen. Dus, wanneer is een auto precies PEPERDUUR?

Hoe duur is peper eigenlijk?

Via de groothandel kost peper waarschijnlijk inmiddels drie keer niks, maar de reguliere sterveling betaalt in de supermarkt ongeveer 15 euro voor een kilo. De term ‘peperduur’ stamt uit de tijd dat het exotische spul nog veel prijziger was, en er nog geen euro’s waren – maar daar gaan we nu niet verder op in. Dan kom je onherroepelijk uit bij de pepernoot en dan krijgen we weer een heel andere discussie. Dus: 15 euro per kilo, dat is in feite wat ‘peperduur’ is.

Welke auto’s zijn dan PEPERDUUR?

Laten we voor de gein even de Volkswagen Polo pakken. Die weegt 1.130 kilo en kost minimaal 21.290 euro. Dat is bijna 19 euro per kilo. De goedkoopste Volkswagen Polo is dus in feite al peperduur. De Toyota Aygo dan. Die weegt volgens de website van Toyota ‘streepje’, dus daar hebben we niets aan. De technisch identieke Citroën C1 weegt 815 kilo en kost 12.890 euro. Snelle rekenaars grinniken, want die kleine hatchback kost 15,82 euro per kilo. Ja, Nederlandse nieuwsredacties: zelfs een Citroën C1 is PEPERDUUR.

Conclusie?

Elke nieuwe auto is peperduur. Koop je tweedehands een doorsnee hatchback van 1.200 kilo voor minder dan 18.000 euro, dan heb je géén peperdure auto. Heb jij een roestige Mazda MX-5 gekocht voor minder dan 15.000 euro, dan is het géén peperdure sportauto. Lag de prijs wel hoger, dan kun je met recht zeggen dat je een peperdure auto hebt. Wel jammer, want nu hebben wij geen gegronde reden meer om andere nieuwswebsites belachelijk te maken als ze werkelijk elke Audi, Mercedes of BMW PEPERDUUR noemen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken