Per jaar haalt de Nederlandse overheid zo’n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijnzen binnen van zo’n 8 miljoen Nederlandse automobilisten. Het bedrag is geen verrassing, want meer dan de helft van wat je betaalt voor benzine, gaat naar de overheid en de brandstofaccijnzen in 2020 gaan weer een stukje stijgen. De accijns op Euro95 stijgt met 1,26 cent, die op diesel met 0,79 cent en de brandstofaccijns in 2020 op LPG stijgt met 0,28 cent. United Consumers noemt het een flinke stijging.

‘Het argument voor deze accijnsverhoging is de inflatie – door de overheid vastgesteld op 1,6 procent. Dat de overheid de accijnsverhoging ook nog eens belast met 21 procent BTW wordt voor het gemak vergeten. Daardoor wordt uw tankbeurt een halve euro duurder’, aldus Paul van Selms van United Consumers. Of de staatskas aan het einde van 2020 door de nieuwe brandstofaccijnzen extra gespekt wordt, valt te bezien. Er komen steeds meer elektrische auto’s en de bestuurders hiervan voelen deze stijging niet.

Volgens een berekening op basis van een tankbeurt van 40 liter concludeert United Consumer dat de kosten per tanksessie stijgen met 60 cent voor een benzinerijder, 38 cent voor een dieselaar en 14 cent voor wie LPG tapt. Iemand die 20.000 kilometer per jaar rijdt, zou zo’n 20 euro extra kwijt zijn na 365 dagen. ‘Automobilisten betalen onder de streep ruim een halve euro meer voor een volle tank benzine’, aldus UC.

Reacties

  • Chris heeft op 26 december 2019 geschreven:

    Gelukkig doen
    de belastingen in Duitsland niet mee aan deze zoveelste diefstal door de overheid en tank ik zoveel mogelijk in Duitsland (ca. 20-30 cent per liter goedkoper) en zo weinig mogelijk in Nederland, bovendien kun je daar nog euro 95 met 5% alcohol tanken, in Nederland daarentegen vrijwel alleen nog met 10% alcohol wat slechts is voor krachtige motoren en voor het verbruik.

    Reageer
  • John heeft op 25 december 2019 geschreven:

    ik tank in duitsland. Minstens 25 cent per liter goedkoper.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)