Voor elke euro die jij in Duitsland tankt, gaat er een deeltje naar het klimaatfonds van Duitsland. Als je een beetje creatief redeneert, zou je kunnen zeggen dat je de aarde redt door lekker veel benzine te tanken. Voordat er klimaatactivisten in hun dieselbusje naar ons kantoor stappen: dit is een grapje. Wel is het zo dat er volgend jaar meer geld naar dit potje gaat, want de CO2-taks op benzine en diesel gaat omhoog. Dit betekent dat de brandstofprijzen in Duitsland zullen stijgen in 2025.

Elk jaar gaat de CO2-taks in Duitsland een stukje omhoog. Per ton CO2 moet er 55 euro betaald worden. Voor jou betekent dit dat de Duitse brandstofprijzen in 2025 met ongeveer 3 cent per liter zullen stijgen. Vergeleken met 2020 is benzine inmiddels 15,7 cent per liter duurder, terwijl diesel met 17,3 cent per liter is gestegen. En dan hebben we het alleen nog maar over de CO2-taks. De literprijzen zijn sowieso al gestegen in de afgelopen vier jaar.

Stijgen de brandstofprijzen in Duitsland nog verder?

De huidige taks houdt Duitsland weer een jaartje vast. In 2026 komt er maximaal een tientje per ton bovenop. Concreet betekent dit dat de prijzen met 1 tot 1,5 cent per liter zullen stijgen na 2025. In 2027 laat Duitsland het systeem los, want dan veranderen de regels van het European Union Emissions Trading System (EU ETS). Vanaf dat moment mogen Europese bedrijven CO2-rechten kopen. In theorie werkt dit dus ook als een soort CO2-heffing, maar is er een limiet aan wat alle bedrijven bij elkaar mogen uitstoten.

Hoe zit het met de accijnzen in Nederland

In 2022 begonnen de prijzenborden bij tankstations omhoog te schieten alsof iemand de jackpot had gewonnen. Daarom greep de overheid in en besloot 17,3 cent per liter korting te geven op benzine en 11,1 cent korting op diesel. In de zomer van vorig jaar halveerde deze korting. Nu krijg je ruim 8 cent korting op benzine en meer dan 5 cent korting op diesel. Deze korting blijft in 2025 gelukkig bestaan. In 2026 pas zullen de accijnzen weer stijgen in Nederland.

22 reacties op “Zo veel gaan de brandstofprijzen in Duitsland in 2025 stijgen door nieuwe CO2-taks”

  1. electrisch rijden is voor op de kermis lekker met een ford taunus van 1964 tanken in bels 0.50 cts goedkoper het zijn in ons land grote smerige vuile bandieten op allerlij gebied

    • En dit is jouw zoveelste belasterende leugen. Stop er eens mee. Het is niet alleen vervelend, maar deze keer ook een strafbaar feit.

      • Helemaal mee eens, maar zolang dit domme volk alles blijft accepteren verandert er niets!!!!! Nederland is met alles duurder dan elders!!!! Nederlanders, het meest slappe volk van Europa!!!!!!

  2. Duitsland is het nu al veel minder interessant om te tanken. Net in België getankt, 1,52 voor euro 95, kost bij mij in NL minstens 1.789. In Duitsland 20 km verderop 1.699. (ook 1.649, maar dan moet je veel verder rijden, levert dus vrijwel niets extra op)

    Maar in NL heb je wel veel brede snelwegen en in de stad veel beter wegdek dan in België.

  3. Ach ja, geef het maar een naampje zoals CO2 taks want dat zou helpen tegen het klimaat? En dan nog de uitvoerige uitleg d’r bij. Alsof het allemaal normaal is of wordt.
    De overheid/overheden blijven gewoon van ons stelen. Altijd op een langzame maar zekere manier. Oh ja en John, zal jou jeuken omdat je elektrisch rijd? Ook jij hebt het niet in de gaten. Jullie EV rijders worden al ook al genaaid met hoge elektra kosten en straks met MRB. En wacht maar wat straks de kosten aan de laadpaal gaan doen. Lekkah naïef blijven. Europa komt chronisch geld te kort en de auto blijft de melkkoe, wat voor voertuig je ook hebt😉

      • De meeste mensen die huilie huilie doen de hele dag hebben inderdaad een plaat voor de kop. Een plaat van populistische leugens van demagogische leugenaars als Geert W. en Thierry B..

        • Er zijn jammer genoeg nog veel mensen die de leugens van de regimepers slikken. Pim Fortuyn werd vermoord omdat hij de waarheid durfde spreken, Wilders wordt bedreigd om dezelfde reden.

          • Fortuyn werd vermoord omdat 1 radicale gek het vervelend vond dat Fortuyn voor nertsenfokkerijen was. Dat had helemaal NIETS te maken met ‘omdat hij de waarheid durfde spreken’. Fortuyn is overigens vooral bekend vanwege een hele grote leugen. “de puinhopen van Paars” was zijn claim to fame. De Paarse kabinetten zijn historisch gezien juist de meest succesvolle kabinetten geweest. Enorme welvaartstijging, enorme daling van criminaliteit, etc..

            Wilders’ bedreigingen zijn onderdeel van zijn business model. Zolang hij claimt dat hij bedreigd wordt, waar of niet, kan hij het slachtoffer spelen en geld blijven incasseren van zijn financiers. Dat dit nogal dubieuze figuren zijn uit kringen rond Putin, oerconservatieve Amerikaanse denktanks, of ultranationalistische Israeli’s, maakt hem niet uit. Alles voor de eigen portemonnee en het eigen ego. En ondertussen is Wilders al meer dan 25 jaar een plucheplakker die helemaal niets, nul, nada bereikt heeft in Nederland. Je moet echt ziende blind zijn om nog achter zo’n incapabele prutser aan te blijven lopen.

      • Het ANWB artikel lezen en dan pas reageren. Het is alleen duurder als je een nieuwe auto na 4 jaar inruilt en altijd laad bij openbare laadpunten. Kan je op eigen oprit laden ben je nog steeds goedkoper uit en met zonnepanelen erbij ben je veel goedkoper uit. Ik koop 2de hands, kan thuis laden en blijf 10 jaar met een wagen rijden. Kan zelfs met de volle mrb geen enkele benzine auto tegenop.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *