Het was even spannend, maar de aangekondigde accijnsverlaging blijkt geen misplaatste 1 aprilgrap. Gelukkig maar, want het is niet het weer om gezellig met fakkels en hooivorken naar Den Haag te lopen. Doe dat liever op een mooie dag. Dat de overheid de accijns omlaag haalt, mag je gerust een historische gebeurtenis noemen – maar het effect van de verlaging is een stuk minder significant.

De brandstofprijzen zijn zo hard gestegen dat de 17,3 cent korting voor benzine en de 11,1 cent korting op diesel min of meer ingehaald zijn. Qua literprijs zitten we nu niet op hetzelfde niveau als de verhalen van grootvader. We zitten niet eens op het niveau van vorig jaar – maar op ongeveer dezelfde literprijs als maart 2022. Je mag gerust een beetje teleurgesteld zijn.

Brandstofprijzen nu op het niveau van vorige maand na verlaging accijnzen

De adviesprijs zit nu op zo’n 2,25 euro per liter benzine en 2,16 euro per liter diesel. Hé, leg die hooivorken nou eens weg. Onthoud: korting op een hoge prijs altijd nog beter dan geen korting op een hoge prijs. En wie weet; de grootste stijging lijkt achter de rug, dus wellicht dat de brandstofprijzen van zichzelf wel weer iets gaan zakken. De korting op de accijnzen blijft tot en met het einde van dit jaar.

De doelstelling van de verlaging van de brandstofprijzen is om iedereen ongeveer 10 euro te laten besparen bij een tank benzine en zo’n 5 euro bij een tank diesel. Die besparing is er, ongeacht de literprijs. Ach, je kunt altijd nog een tankwagen kopen en een roadtripje organiseren.

Reacties

  • Lasgo heeft op 1 april 2022 geschreven:

    Ik heb er niet veel vertrouwen in. We leven hier in Nederland nogal in een graailand, dus het zal mij niets verbazen als we over 2 tot 3 weken weer dezelfde prijs aan de pomp moeten betalen als gisteren. Niet omdat de overheid de verlaging van de accijnzen zou terugdraaien, nee, maar dat de oliemaatschappijen de prijzen kunstmatig gaan verhogen om zogenaamd brandstofreserves op te bouwen. Net als in Spanje. De overheid daar verlaagde ook netjes de accijnzen op brandstoffen. Alleen de automobilist merkte er aan de pomp niks van. De oliemaatschappijen daar verhoogde de prijs (de prijs die er in accijnzen afging, telde de oliemaatschappijen er bij op). Dus veranderde er in Spanje niets voor de automobilist. Ik vrees als men dit hier in Nederland ook zou gaan toepassen, dan is de beer los. Dit gaat men echt niet pikken en zal menig tankstation in Nederland doelwit worden van vandalisme en vernielingen.
    Maar goed, laten we hopen dat het hier niet zover gaat komen en dat de oliemaatschappijen hier in Nederland vinden dat ze toch al genoeg verdienen!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)