Het zit er dik in dat we binnenkort 2,50 euro per liter benzine gaan betalen in Nederland. Momenteel zijn alleen Noorwegen en Hong Kong duurdere plekken om te tanken. Is het inmiddels niet gunstiger om zelf een tankwagen te kopen en ergens buiten Europa de boel vol te gooien? Tijd voor wat onderzoek. We kunnen nu al niet wachten op de reacties van mensen die dit net even te serieus nemen.

De goedkoopste benzine ter wereld tap je in Venezuela, met dank aan een beetje hyperinflatie kost een liter daar 0,022 euro. In Libië is het met 0,029 euro per liter net iets duurder. Het probleem is dat deze oorden lastig te bereiken zijn. Op nummer drie staat Iran met een literprijs van 0,046 euro. Een roadtrip van zo’n 4.400 kilometer brengt je in het Iraanse Maku, net over de grens met Turkije.

Wat kost een tankwagen?

Voor zo’n 6.000 euro heb je al een tankwagen met plek voor minder dan 10.000 liter brandstof. In deze prijsklasse vind je ze met spannende opties als ‘niet-functionerende remmen’ en we sjouwen al niet graag twee keer met de boodschappen. Dus we gingen op zoek naar een tankwagen van tegen de 20.000 liter. Zo staat er in België een mooie Scania met 16.000 liter capaciteit en in Den Bosch vinden we een soortgelijk exemplaar.

Voor 15.000 euro moeten we wel kunnen slagen. Laten we het brandstofverbruik ruim bemeten en zeggen dat we zo’n 3.500 diesel nodig hebben (40 l/100 km) voor de rit. De diesel is in Iran veruit het goedkoopst met 0,009 euro per liter, maar onderweg komen we door Hongarije met 1,292. Laten we ook hier ruim uitgaan van ongeveer 1,5 euro per liter en voor het gemak rekenen met 5.000 euro aan brandstof. We zitten nu dus op 20.000 euro in totaal.

Na de eerste trip al goedkopere benzine

Het volgooien van de tankwagen met 20.000 liter van 0,046 euro per liter kost je nog geen 1.000 euro. Als je terugkeert in Nederland heb je dus voor 21.000 euro betaald voor 20.000 liter benzine. De eerste rit heb je dus al benzine voor 1,05 euro per liter. Een tweede trip kost 5.000 euro aan diesel en 1.000 euro aan benzine in Iran. Dan heb je 27.000 euro betaald voor 40.000 liter, wat neerkomt op 0,67 euro per liter. Nog een tripje? 55 cent per liter!

En wat vindt de overheid hiervan?

Of de overheid het relaxt vindt dat je de fiscus passeert en peut zonder accijns over de grens haalt? Wat denk je zelf? Ook daar hebben we aan gedacht. Op de tankwagen plakken we een grote sticker met ‘smoothie van ongeschilde kiwi, net te veel spinazie zodat je proeft dat het erin zit en organische spirulina omdat het zo gezond klinkt’.

Echt geen enkele douane die daar z’n vingers aan durft te branden – alleen al uit de angst voor een betoog waarom je suiker kunt vervangen door rode biet. Daar wordt echt niemand gelukkig van. Heb jij ooit iemand een muffin aangeboden zonder te waarschuwen dat er biet in zat in plaats van suiker? Dan ben je een slecht mens.

Laat je het ons even weten als we een tankje goedkope benzine kunnen komen halen?

Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hybrid tanken bij het tankstation. Benzine, geen diesel

Dit verdient de staat elke maand aan accijnzen op brandstof

Een snelle rekensom om te kijken hoeveel euro’s we maandelijks de schatkist in tanken

Reacties

  • maryann heeft op 4 juli 2022 geschreven:

    Maar hoe zit het met de kwaliteit? Is er euro 6 diesel in Iran?

    Reageer
  • Fft heeft op 16 maart 2022 geschreven:

    Maar nu de diesel HIER bijna even duur is als benzine, waarom gooi je dat ding dan niet vol diesel in Iran? 20000×0,037(0,046-0,009) scheelt 740 eutjes inkoop op benzine… tanken doe je onderweg vanuit de “kofferbak”. 1750L x 0,009 is 15,75 aan dieselkosten op de terugweg bespaart alweer 2484,75. Dan heb je bij thuiskomst wel wat minder diesel over, maar als je daarmee ook de heenreis voor trip 2 volgooit… heb je 17000L over, voor nog geen 99ct per liter.

    Reageer
  • The jackson five heeft op 15 maart 2022 geschreven:

    Een tankwagen gaat niet lukken … maar !

    – Je mag wel 240l per persoon meenemen in vaatjes van max 60l binnen de EU (geen douanedeclaratie en dergelijke nodig)
    – Als je met pakweg 50 personen een gewone vrachtwagen chartert (met een chaufeur met ADR) dan kan je even heen en terug naar polen rijden waar de diesel of benzineprijs nu 1,12 / 1,20l staat.

    – Je huurt een gewone vrachtwagen voor 3 dagen
    – Je betaald een of andere pool,roemeen,bulgaar met een adr brevet 2x zijn maandloon ginder
    – Je zorgt ervoor dat de bestuurder van elke participant een verklaring bijheeft waarin staat de 4vaatjes (4x60l) gemerkt met xyz voor persoonlijke gebruik zijn voor participant xyz

    50 personen x 4 vaatjes/60l zijn : 200 vaatjes is een 12ton … een beetje vrachtwagen kan dat makkelijk hebben.

    Polen is belange zo ver niet als Iran, dus doen we het brandstofverbruik even gemakshalve door 2 : €1750
    Loon van Sjakie-om-de-hoek : €500
    Kostprijs brandstof : 12000 * €1,20
    Totaal : €16650

    Komt op €1.38/l

    Reageer
  • Marcel heeft op 10 maart 2022 geschreven:

    Wellicht eenvoudiger om naar Luxemburg te rijden (met een leaseauto) en daar een aantal jerrycans te vullen. Wel minder winst maar iig een stuk eenvoudiger uit te voeren (maar nog steeds niet legaal).

    Reageer
  • Kinggoose heeft op 10 maart 2022 geschreven:

    Genius

    Reageer
  • Alex heeft op 9 maart 2022 geschreven:

    Wiskunde:
    21.000 / 20.000 = ????

    Reageer
  • A heeft op 8 maart 2022 geschreven:

    Haha dit is waarom ik TopGear volg!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear