Een boodschap voor alle EV-haters: zorg dat je buurman een elektrische auto koopt. Of misschien de overbuurman – we weten hoe erg EV-haters zich zorgen maken om brand. Want hoe meer mensen elektrisch gaan rijden, hoe leuker het voor jou gaat worden aan de pomp. Het Internationaal Energie Agentschap (IEA) voorziet namelijk een gigantisch overschot aan olie ontstaan in de komende jaren, met dank aan onder meer de elektrische auto. Gaan de brandstofprijzen zakken?

Er zijn momenteel een hoop dingen aan de gang in de wereld. Het IEA denkt dat de vraag naar olie van de chemische industrie en de luchtvaart in Azië zal toenemen de komende jaren. Maar deze toename wordt weer gecompenseerd door mensen die voor een elektrische auto kiezen en omdat auto’s over het algemeen steeds zuiniger worden. Daarbij zou er een forse toename zijn in productiecapaciteit, met name in de Verenigde Staten. Te veel aanbod betekent lagere prijzen.

Brandstofprijzen zakken door overschot zoals in de coronatijd?

Het resultaat zou volgens het agentschap een olie-overschot zijn dat nog nooit eerder is gezien, behalve in de coronatijd. IEA meldt: ‘De totale aanbodcapaciteit zal naar verwachting stijgen tot bijna 114 miljoen vaten per dag in 2030 – een duizelingwekkende 8 miljoen vaten per dag boven de verwachte mondiale vraag, zo blijkt uit het rapport.’

De IEA zegt nog niets over de benzineprijzen. Logisch, want ga jij maar even de brandstofprijzen van 2030 voorspellen. Maar het is niet ondenkbaar dat brandstofprijzen dus weer goed gaan zakken. Anderzijds lezen oliemaatschappijen deze berichten ook, en zullen voor die tijd gaan bijsturen om de prijs per vat hoog te houden. De komende zes jaar gaan we het merken.

10 reacties op “Gaan de brandstofprijzen terug naar het extreem lage niveau van de coronatijd?”

  1. Extreem laag? Goed, het was eventhes 10-15ct minder dan de achterlijk hoge prijs ervoor, maar kom op. De benzine prijs is nog steeds extreem hoog.

      • Waarom kosten veel leuke auto’s hier zoveel meer dan in Duitsland en België? Omdat wij in NL bestolen worden door de overheid met BPM, en daarnaast ook nog met torenhoge belastingen op benzine, dat noem ik dus ook een roverheid.

        • Duitsland en Belgie hebben een relatief grote autoindustrie. Daar is het stimuleren van het kopen van auto’s dus belangrijk voor de economie. In Nederland is dat niet belangrijk dus is het heel logisch dat wij niet allemaal voordeeltjes geven. Dat kan jij vervelend vinden maar dat zegt meer over jouw egoïsme dan over de Nederlandse overheid.

          • Wat doe jij op een site voor autoliefhebbers? Hoe verklAr jij het dat de nieuwe Toyota Yaris GR 97.000 euro mag kosten terwijl dat een drie cilinder is? Je mag hier gewoon niks leuks meer rijden. Godzijdank dat er via de import nog leuke modellen van een paar jaar oud binnenkomen.

          • Wesley het is best treurig als je alleen van auto’s kan genieten als dat per sé die ene hele dure auto moet zijn terwijl er ontelbaar veel alternatieven zijn die wel betaalbaar zijn. Of zoek je gewoon een stok om mee te slaan?

  2. Ik geloof niet meer in meevallers van de roverheid. Er zullen dan altijd weer dingen duurder worden, zodat je er per saldo niet op vooruit gaat.

Laat een antwoord achter aan Chris Reactie annuleren

(verplicht)