Dat er eenzame singles in de buurt op zoek zijn naar jou, dat zoonlief een nieuw nummer heeft en wel wat geld kan gebruiken of het opgegeven verbruik van een nieuwe auto. Het zijn allemaal dingen die je anno 2023 echt niet meer mag geloven. Aan dat laatste wil de Europese Unie iets gaan doen, en daarom gaan EU-landen echte verbruikscijfers verzamelen.

Dat het opgegeven verbruik in de brochure vaak niet klopt, is niet heel erg. De cijfertjes zijn nog altijd erg handig als vergelijkingsmateriaal. Daarom is het wettelijk verplicht dat auto’s van 2021 en nieuwer het brandstof- of elektriciteitsverbruik bijhouden. Vanaf 20 mei 2023 moeten garages in de EU tijdens een beurtje of periodieke keuring dit verbruik uitlezen en doorgeven aan de overheden.

Lees ook: Zo wil Nederland bijhouden hoeveel kilometer je rijdt voor rekeningrijden

De EU stelt: ‘Dergelijke gegevens [het verbruik, red.] kunnen worden verzameld hetzij via rechtstreekse gegevensoverdracht van voertuigen naar de fabrikanten, hetzij via hun erkende dealers of erkende reparateurs wanneer zij voertuigen voor een onderhoudsbeurt of reparatie ontvangen en de boordgegevens voor andere doeleinden moeten worden uitgelezen.’

De auto doet het misschien zelf al, zonder garage

Overigens kan het ook zijn dat de garage de gegevens niet doorzet naar de EU, maar dat de auto dat zelf al doet. Als een auto van 2021 of nieuwer in verbinding staat met de fabrikant (wat tegenwoordig vaak het geval is), zullen de verbruiksgegevens al doorgezet worden.

Overigens mag je ook weigeren, zo blijkt uit dezelfde publicatie van de EU: ‘De verzameling van werkelijke gegevens en de VIN’s moet volledig transparant zijn en de voertuigeigenaren moeten daarom de mogelijkheid hebben om te weigeren die gegevens aan de fabrikanten of tijdens de technische controles beschikbaar te stellen.’

Advertentie

Reacties

  • Pieter heeft op 23 januari 2023 geschreven:

    Het lijkt er sterk op dat Rob, Richard, Paula, Maxim en David allemaal dezelfde persoon zijn. Dezelfde stijl, dezelfde gebrekkige spelling. Zou meneer Baudet een stagiaire aan het werk gezet hebben (al dan niet betaald vanuit Rusland om maatschappelijke onrust te creëren)?

    Reageer
  • david heeft op 23 januari 2023 geschreven:

    en zo blijft het langzaam maar doorgaan tot er een complete controle op jouw leven is . China here we come ! en toch willen een heleboel mensen het maar niet zien.

    Reageer
  • Typisch heeft op 23 januari 2023 geschreven:

    Er wordt iets over controle geschreven, waarbij het doel heel logisch is, en gelijk komen alle complot wappies lopen janken. Ga lekker ergens anders lopen stoken met jullie anti-establishment, pro-Poetin Thierry gel*l.

    Reageer
  • Maxim heeft op 22 januari 2023 geschreven:

    @Chris, alsof men niet reeds kan zien hoeveel km er gereden werd?
    Men heeft het overigens over China, maar men is geen haar beter! Controle-wereld door het kapitalistische machtsmisbruik. Kennis=macht+geld en daarmee kopen zij alles.
    De geschiedenis herhaalt zich keer op keer, maar men wil het niet zien.

    Reageer
  • Paula heeft op 22 januari 2023 geschreven:

    Ronduit schandalig. Dit gaat de EU niets aan. En ook de landelijke overheid niet. Hoezo democratie, dit is dictatuur. Plus wat er allemaal mis kan gaan. Dat blijkt al vaak genoeg. Zie onder andere de kinderopvang misère. Als de EU hier mee bezig gaat zal dat niet anders zijn. Want dat wordt helemaal een chaos. Alle gegevens van alle EU landen. Pfff.

    Reageer
  • Richard heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Ja ja wat een wappies waren we toch, of nee complotdenkers..man man man wat is het volkje toch traag van begrip..

    Reageer
  • Rob heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Het begint hier onder hand steeds meer op China te lijken. Zelfs in je auto word je gevolgd. Nu het brandstofverbruik en binnen de kortste tijd ook jouw rijgedrag etc. Ook de berekening van de aangekondigde CO2 tax.

    Reageer
  • Jacco heeft op 21 januari 2023 geschreven:

    Waarom op VIN, als het om brandstofgebruik zou gaan zou alleen het type, model en uitvoering genoeg moeten zijn zodat je gegevens anoniem blijven. Nu kunnen ze als ze willen gewoon per persoon kijken of je meer verbruikt als hoort, lang leve de controle staat.
    Als ik ooit een dusdanig nieuwe auto haal ga ik wel ff langs de garage of ze een storing in de zwarte doos kunnen maken dat het net lijkt alsof ie is gestopt met werken. Over een paar jaar ook nog de kilometerheffing (in vervanging van wegenbelasting) dan kunnen ze helemaal zien wat je doet.
    Tot nu toe loopt de gelijkheidscore van de wappies op en van de bühne verminderd hard.

    Reageer
  • Iemand heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Steeds meer controle .Beetje ziekelijk dit. Nog even en dan is het net als in China. En maar volhouden dat het zeker zo niet word. En als je nog wat meer opmerkt is het een complottheorie dat is gemakkelijk. Neemt niemand diegene nog serieus. Dat kan ver gaan.

    Reageer
  • Chris heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Lijkt mij niet erg zinvol. Als iemand alleen korte ritjes van een paar km maakt om kinderen naar en van school te transporteren, of naar een supermarkt zal het verbruik veel hoger liggen, zo ook als hij/zij parkeert en de motor nog steeds aan laat, dat heeft dus niets met de opgave van de fabrikant te maken.

    Reageer
  • adje heeft op 20 januari 2023 geschreven:

    Overigens mag je weigeren, tuurlijk heel geloofwaardig als auto in verbinding met fabrikant staat.
    Nog een CO2 tax en binnen het chinese paspoort

    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie