In het interieur van rallyauto’s – en de bandenvernietigingswapens van Ken Block – steken altijd twee hendels omhoog. Eén van deze trekstokken is de handrem, en de andere de schakelpook van de sequentiële versnellingsbak. Bij zo’n transmissie ram je razendsnel door de versnellingen met een simpele trekbeweging aan die hendel.

Een volwaardige sequentiële bak kost je al snel 20.000 euro. Best wat. Ben je verknocht aan de schakelstok? Komt dat even mooi uit: met de Bremer Sequential Shifter kun je nu jouw conventionele handbak eenvoudig omtoveren tot sequentiële bak.

Hoe werkt het?

Vrij simpel, als we de fabrikant mogen geloven. De versnellingsbak laat je gewoon onder de auto hangen. Het enige wat je moet doen, is je huidige schakelpook lospeuteren en de Bremer Sequential Shifter monteren. Je kunt kiezen of je de hendel naar je toe haalt of van je af duwt om op te schakelen. That’s it.

Je moet helaas nog wel zelf koppelen bij het schakelen; waardoor het meer een leuke gadget wordt dan een volwaardige upgrade. Behalve als je vaak de verkeerde versnelling pakt. Verder is rustig schakelen tijdens het warmrijden er niet meer bij – tenminste, het lijkt ons dat de Bremer Sequential Shifter vanaf moment één al gretig en razendsnel tussen je tandwielen begint te roeren. Dus hoe goed deze ingreep op termijn voor je transmissie is, valt te bezien. Oh, en dan nog even de kosten: meer dan 2.000 euro.

Past de Bremer Sequential Shifter ook op mijn auto?

Dit is nog eventjes een gevalletje ‘Can’t Block’. Of ‘ge-Ken Blocked’. Op dit moment past de sequentiële schakelunit alleen op versnellingsbakken van Tremec. Die vind je bijvoorbeeld in Ford Mustangs of Chevrolet Corvettes. Maarrr: Bremer is druk bezig met een nieuwe versie die op nog veel meer auto’s past. Ook op voorwielaandrijvers, bijvoorbeeld. Wellicht dat er binnen enige tijd ook een Bremer Sequential Shifter voor jouw boodschappenkar beschikbaar komt.

Video: Bremer Sequential Shifter

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)