Bristol Bullet is zo snel als zijn naam doet vermoeden

Klassiek design verbergt een beul van een BMW-blok in de Bristol Bullet

bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet
bristol bullet

Bristol, dat is toch die suffe schoenenzaak? Jazeker, maar het is ook een Engels automerk dat stamt uit 1945. Tot 2011, toen ging het over de kop. Doen Engelse autobouwers wel vaker. En wat ze gelukkig ook vaker doen, is opgekocht worden en reïncarneren. Kijk maar naar TVR en nu dus ook Bristol.

Bristol komt hard terug met de Bullet: een retro-speedster met een beul van een BMW-motor. Hij kijkt wel een beetje raar uit zijn ogen. Komt misschien door het smalle bekkie of de jampotglazen. De achterkant is met zijn twee vinnen een stuk beter geslaagd. Het interieur ziet er ook wel uit als een fijne plek om te vertoeven. Even oefenen alleen met instappen bij die gigantische dorpels.

Laat je niet foppen door het klassieke uiterlijk. De materialen en techniek komen gewoon uit deze eeuw. Bristol heeft niet zuinig gedaan met koolstofvezel en aluminium. De prestaties zijn evenmin zuinig, want de 4,8-liter motor jaagt 375 pk naar de achterwielen. En met een gewicht van 1.130 kilo wil dat best aardig. 3,8-seconden-van-0-naar-100-aardig. Als met 250 km/u de vliegen tegen je voorhoofd uiteen spatten, is de koek op.

Hoe kom ik aan zo’n Bristol Bullet?

Die kun je krijgen in ruil voor geld. Begin volgend jaar start de productie. Bristol gaat 70 Bullets bouwen en ze kosten ongeveer 300.000 euro per stuk. Voor dat geld krijg je, zo te zien, niet eens een airbag. Of een dak. Wel een koffer en de deurgrepen van een Fiat Barchetta.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken