
Weet je hoe je een olifant in een koelkast krijgt? De olie eruit laten lopen en de fant erin zetten. Maar in Duitsland niet. Daar wordt een Elefant met hydraulische persen in één keer de koelkast ingeduwd. Zo gaat het daar ook met deze brug. Die wordt niet segment voor segment op de definitieve plaats gezet, maar als één geheel. Dat klinkt onnodig ingewikkeld, maar daar hebben ze een goede reden voor.
De oude brug van de A45 was onveilig en moest gesloopt worden. Maar de Duitsers wilden niet wachten tot de volledige brug gesloopt en verwijderd was voordat ze met de nieuwe constructie begonnen. De bouw begon zo’n 20 meter verderop terwijl de oude brug helemaal verwijderd werd. Blijkbaar werd hier flink wat tijd mee gewonnen en verkeershinder bespaard.
Geen snel klusje
Vorige maand werd de brug op zijn plek gezet en de operatie was volgens de Duitse Rijkswaterstaat een primeur. In totaal werden er 24 hydraulische units ingezet om de zes brugpijlers te verplaatsen. Het gebeurde centimeter voor centimeter en in totaal duurde de operatie 20 uur. Ongeveer één meter per uur, dus. De pijlers gleden over teflonplaten waar een speciaal vet op zat, zodat de boel makkelijk op zijn plek gleed.
Autobahn GmbH legt uit: ‘De succesvolle zijwaartse verplaatsing van het viaduct van Rinsdorf heeft niet alleen technische maatstaven gezet, maar toont ook het belang van innovatieve bouwmethoden voor de toekomst van snelweginfrastructuur. De gebruikte methode maakt renovatie van brugconstructies mogelijk met minimale verstoring van het verkeer.’
De Duitsers: de rheinbrucke op de A1 in leverkussen (ring koln) was in 2014 te slecht voor vrachtauto.s. “10” jaar hadden ze nodig om een nieuwe te bouwen
Zal uiteindelijk langer gaan duren,zoals gewoonlijk met baustelles daar…
Neem bv de Elbetunnel bij Hamburg…daar waren ze al bezig toen ik begon als chauffeur….ik rij nu meer als 36 jaar.🤷♂️De a3 koln-frankfurt vv zelfde probleem.Hele Ruhrgebied ook 1 bouwput.
Ze kunnen daar veel,maar doorwerken aan de infrastructuur is er niet 1 van.
Waarom hebben ze niet gewoon een nieuw viaduct gebouwd naast de oude en de weg een stukje verlegd ? Lijkt mij veel makkelijker dan een viaduct opschuiven… ben ik nou zo slim of zijn die Duitsers zo dom 😉
Jij bent zo dom
In 20 uur bouw je geen twee nieuwe opritten
Dat hoeft dus niet als je daar meteen aan begint en het pas aansluit als de brug klaar is… Sukkel.
Vind het ook een beter idee er een 2e brug naast te hebben gebouwd.
Knap gedaan, i love guts and innovation
Teflon is fantastisch materiaal, volledig bestand tegen UV zelfs buiten de dampkring of tegen weersinvloeden, bijna geen frictie, niets hecht er aan, kan tegen veel hoge temperaturen dan andere kunststoffen en dicht perfect af.
Alleen moet je het afval niet in het milieu laten komen, want het breekt niet af en dat is logisch want anders had het die goede eigenschappen niet.
Alleen helaas komt het toch in het milieu. Niet omdat mensen het zelf erin gooien, ook lang niet altijd als afval, maar omdat het microscopisch degradeert door gebruik of omgevingsfactoren. Asbest was bijv ook heel goed en veilig. Totdat het degradeerde en overal beland waar het niet hoort. Asbestvezels zelf breken ook niet af. Alleen het product in zijn geheel, net als bij de meeste telfonproducten en bij wel meer. Rubberen banden bijv ook geweldig product. Door UV en slijtage hoge mate van onafbreekbare microplastics in de berm. Komt in de wei, koe vreet het op, wij eten de koe en de melk. Dus goed optrekken jongens en flink vlees vreten. Komt goed. xD
Is niet nieuw, vaker gezien, maar blijft een indrukwekkende techniek.
Het is wel vreemd dat bij deze brug het wel geld mag kosten om overlast te beperken, maar dat ze bij de meeste wegwerkzaamheden nog niet eens snachts of in het weekend werken omdat dat te duur is.
Een Duitser wil niet ‘s avonds en in de weekende werken is niet zoals in Nederland dat ze een weekend afsluiting hebben
Vet.
Veel vet.
Die lui zijn niet goed wijs, hartstikke gevaarlijk. Teflon is giftig.
Ik heb er jaren mee gewerkt. Teflon tape rond verbindingen. Een loodgieter gebruikt het dagelijks
Teflon in vaste vorm niet.
Teflon wordt ook in de voedselindustrie gebruikt , tandwielen en geleiding , als het giftig was zou het niet gebruikt mogen worden