
Aandeelhouders willen waarschijnlijk dat er aan het hoofd van Bugatti en Rimac op de eerste plaats een goede zakenpersoon staat. Maar het kan natuurlijk geen kwaad als de grote baas ook een enorm autoliefhebber is. Dat is in het geval van Mate Rimac zeker het geval. Hij is de CEO van Bugatti Rimac en hij laat op Instagram graag zien wat hij in zijn vrije tijd rijdt. Deze week laat hij zijn nieuwste aanwinst zien: een oude Volkswagen Golf.
Als CEO van een hypercarbedrijf zou je verwachten dat er een statige zakenslee voor de deur staat. Een Bentley, misschien. Maar nee: aan het einde van de werkdag stapt de grote baas regelmatig in een oudere BMW M5 van de E39-generatie. En nu heeft hij dus een Golf gekocht, maar het is geen oude 1.9 TDI. Nee, de nieuwste aanwinst is een blauwe Golf R32 – dus eentje met een VR6-motor. Het lijkt wel een keurig exemplaar met weinig kilometers.
Een R32 is eigenlijk de enige juiste Golf voor de CEO van Bugatti. De W16-motor in de Bugatti bestaat min of meer uit twee VR6-motoren die elk nog twee cilinders kregen. Mate Rimac vertelt dat hij het de perfecte basis zou vinden voor een restomod. Dus hij zou kleine upgrades willen uitvoeren zoals bluetooth, stevigere schakelflippers of misschien zelfs een handbak. Al was de R32 gewoon leverbaar met een pookje.
Op de motor van de Golf 5 R32 staat ‘V6’, maar het is dus echt een VR6-motor. De Golf R32 was niet eens bloedsnel, maar klonk vanwege zijn motor fantastisch. Er zijn wel manieren om meer vermogen uit de motor te halen, zoals een turbokitje. Maar anderzijds moet je misschien niet teveel willen rommelen aan een klassieker in de wording. Het is in ieder geval een waardige aankoop voor de CEO van Bugatti, als je het ons vraagt.
Persoonlijk vind ik de Golf 4 R32 wat iconischer, maar de Golf 5 R32 was technisch gezien wel iets beter. Hoe dan ook, het is een tof apparaat. Zeker als je een blauwe met DSG hebt.
In het kader van een restomod kan er natuurlijk aan het interieur wat gedaan worden (dat van de Golf 4 was echt beter) een digitaal schermpje tussen die mooie R32 tellers, een blit systeem met Carplay er in, een nieuwere versie van de DSG, en met die VR6 kan je natuurlijk ook wel wat. Vervangen voor de 2.5 VR6 turbo, of juist voor de 3.6 uit de R36. Er kan een compressor op, een turbo, of twee (zie HGP) kortom mogelijkheden zat. En setje 19 inch BBS Speedline velgen is natuurlijk ook altijd een goed idee.
Methusalem, deze autos waren ook bij voorzichtig gebruik gevoelig voor deze kwalen dus ja een slecht ontwerp je had destijds ook de v5 dat was ook een drama motor.
De 2e foto, vanaf de zijkant, van zn dashboard klopt niet met de werkelijkheid. Dat is een totaal andere auto aangezien de bekleding daar ook licht van kleur is….
De foto’s horen sowieso niet bij de auto, want zo te zien op de video heeft die van Mate achter ook deurgrepen. Een 5 deurs R32 dus.
Goed gezien🤓
Van alle beelden klopt geen r**t dus haha
Interieur is van een Alpine A390 totaa ander apparaat ja
De Golf 5 is toch qua design voor mij de minste van alle generaties Golfjes, ongeacht of er zoals bij deze een dikke motor in ligt.
Overmatige slijtage ketting kettingeleiders olielekkage en olieverbruik gecombineerd met weinig vermogen was de inleiding van de slechte motoren van de vag groep
Komt daar door de gebruikers of het ontwerp is dan de vraag…?
En dan de motor koud de toeren in jagen😭
Omdat je er met een gewone sleutel kan aan werken??
Hij kan ook net zijn aangekomen met zijn Golf voordat hij de video heeft gemaakt. Kijk maar eens naar de temperatuurmeter, want die staat al op 70 graden.
Dat ” gassen” is zo ie zo nooit goed , meer iets wat nu in is bij de tiktok generatie ,als iemand dat met mijn auto doet krijgt ie een uitbrander of draai om z’n oren