Het blijft een fascinerend dilemma: wat doe je met met een verzopen Bugatti Veyron? Enerzijds is de waarde van de auto hoog genoeg om hem te herstellen. Maar wie durft dat risico te nemen? Want vind maar eens een klant die rond de 1 miljoen euro neertelt voor een auto met zo’n geschiedenis. Als je zoveel geld uitgeeft, dan wil je een kloppend exemplaar, toch? En in dit geval is het ook niet zo dat de auto in het buitenland een incognito leven kan leiden – iedereen kent de video inmiddels wel van de Bugatti Veyron die het water in reed.
Het verhaal van deze Veyron eindigt niet bij de crash. Het is een bijzonder epos vol intriges. Ed Bolian van VINwiki legt het in de onderstaande video helemaal uit, maar voor wie liever leest (bestaat zo iemand nog in 2021?), schrijven we het voor je uit. In 2009 reed de eigenaar van deze Bugatti Veyron met opzet zijn auto het zoute water in. Het doel was om een smoes op te hangen over het uitwijken voor een vogel en verzekeringsgeld te claimen. De tekst gaat verder onder de video.
Video van de Bugatti Veyron die het water in reed
Het plan mislukte
Het probleem is dat zo’n Veyron nogal wat aandacht trekt. Andere weggebruikers filmden de Veyron terwijl hij de zee in reed, maar van een vogel was geen sprake. De man werd veroordeeld voor verzekeringsfraude en moest tien maanden brommen. Omdat de verzekeraar niet had uitgekeerd, was de auto nog altijd van de oorspronkelijke eigenaar. Hij verkocht de auto aan een dealer, die een lening afsloot van zo’n 900.000 dollar. Het geld was bestemd voor de aankoop en de reparatie van de Veyron.
Een nieuwe kleur
De dealer huurde een monteur in om de auto te restaureren en tegelijkertijd wit te spuiten. En toen ging het weer mis: de dealer ging failliet. De bank die de lening had verstrekt, kwam de auto ophalen omdat de dealer de lening niet kon terugbetalen. De monteur had echter nog wat rekeningen openstaan, die hij vervolgens weer bij de bank wilde claimen. Zij waren immers de nieuwe eigenaar van de auto. Om van het gedoe af te zijn, gaf de bank de Veyron – die nog in onderdelen uit elkaar lag – aan de monteur.
De monteur verkoopt hem
De monteur koos eieren voor zijn geld en verkocht de Veyron aan een man uit de buurt. Die kwam er al snel genoeg achter dat het hem ook niet zou gaan lukken om de Veyron te restaureren en hij vroeg de monteur de auto voor hem te verkopen. De monteur schakelde zelf ook hulp in: niemand minder dan de eerste eigenaar (die de auto in de zee reed) werd verantwoordelijk voor de verkoop van de auto. De vraagprijs was 300.000 dollar. De waarde van een goed exemplaar was op dat moment zo’n 1 miljoen dollar.
De Veyron ging naar Las Vegas
Zo’n drie jaar geleden werd de auto verkocht, maar het was niet openbaar bekend wie hem had bemachtigd. Totdat de eigenaar van Royalty Exotic Cars in Las Vegas wat aanvragen kreeg voor onderdelen voor de Veyron. Het verhuurbedrijf had nog het een en ander liggen. Toen de deal bijna rond was voor de onderdelen, vroeg de koper of hij eigenlijk niet het volledige project wilde overkopen. Toen bleek dat het om de befaamde verzopen Bugatti Veyron ging. Een grappig detail: dezelfde monteur die er in 2009 aan werkte, werkte er nog steeds aan.
De Bugatti Veyron die het water in reed, staat nu bij Royalty Exotic Cars
De nieuwe eigenaar van de Bugatti Veyron met waterschade had besloten dat wit niet de goede kleur was en had de auto al volledig laten overspuiten naar zwart. In totaal zat er nu al 400.000 dollar in de auto, inclusief de aanschaf. Inmiddels zijn we meer dan een jaar verder en de Bugatti Veyron is bijna klaar om te starten. Als trouwe Bugatti-klant kon Royalty bij het merk shoppen voor onderdelen, iets wat niet veel mensen lukt. Ze moesten er nog eens 200.000 dollar in pompen.
Weer een nieuwe lak en nieuwe velgen
Royalty Exotic Cars houdt de Bugatti niet standaard. Op de planning staan een paarse lak en nieuwe velgen, om maar iets te noemen. Het oude interieur wordt omgeruild voor een bruin leren interieur. Er zijn nog wat problemen om op te lossen, zoals het audiosysteem van 100.000 dollar dat kapot is. Binnenkort kun je de restauratie volgen op het YouTube-kanaal Royalty Rebuilds.
Derk Tjabsma heeft op 1 augustus 2021 geschreven:
“(bestaat zo iemand nog in 2021?)”
Als ik mag kiezen tussen 3 minuten lezen of een video van meer dan een kwartier, dan wil ik nog wel een keer lezen.