Het zou gek zijn als jij van je ouders thuis de schoenen netjes op de deurmat moet zetten, maar dat het bezoek met modderlaarzen over het witte kleed mag lopen. En dat is nu wel een beetje wat er aan de hand is in onze zero-emissiezones. De camera’s kunnen feilloos de Nederlandse overtreders eruit pikken en een boete die kant op sturen, maar buitenlandse kenteken blijkt een stuk lastiger. En zo kunnen vervuilende diesels met buitenlandse kenteken gewoon deze milieuzones in.

De zero-emissiezones gelden alleen voor bedrijfsauto’s. Met een personenauto mag je vooralsnog altijd naar binnen. Bepaalde dieselbusjes mogen wel naar binnen, maar de oudere dieselbusjes (en gek genoeg de nieuwste) mogen niet de ZE-zones in. Doe je dit wel, krijgt de kentekenhouder een boete. Voor Nederlandse en Belgische kentekens gaat dit goed, maar Duitse kentekens krijgen geen boete op de mat. Dat heeft te maken met de privacyregels in Duitsland.

Privacyregels zijn de boosdoener

Het AD legt uit dat Duitsland pas gegevens deelt ná een overtreding. Maar zonder deze gegevens kan er niet gecheckt worden óf er een overtreding is. Vanwege deze strenge regels komen er ook bijna geen trajectcontroles voor in Duitsland. De oplossing voor nu is om boa’s de straat op te sturen om steekproeven te houden. In de politiek is het in ieder geval een mooie gelegenheid om boze dingen naar elkaar te roepen, en dat gebeurt nu ook.

Hoe groot is het probleem nu echt? Dat is niet bekend. Het is ook weer niet zo alsof mensen voortaan hun loodgieter in Duitsland bestellen omdat ze dan met de bus voor de deur kunnen parkeren. Wat wel bekend is, is dat in Rotterdam 3 procent van alle voertuigen in het centrum een buitenlandse kenteken heeft. Dit is dus van alle auto’s. Dus ook personenauto’s die sowieso mogen én dieselbusjes die ook zouden mogen. Is het echt een investering waard om dit op te lossen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *