Als het zo doorgaat, krijg je in België zelfs een boete als je te snel door de McDrive rijdt. Als het zou kunnen, zouden ze daar ook een trajectcontrole installeren; momenteel staan er in België 281 trajectcontroles. Hier hebben we er ook zat, maar gek genoeg staat er in Duitsland slechts één. En dat is niet omdat je overal toch zo hard mag als je wilt. Of omdat er toch overal Baustelle is.

Er zijn in Duitsland genoeg stukken snelweg waar een maximumsnelheid geldt en waar een trajectcontrole de snelheid omlaag zou halen. Toch is er momenteel maar eentje, van 2,2 kilometer, op de B6 tussen Gleidingen en Rethen, in de buurt van Hannover. Dit is in de deelstaat Nedersaksen en pas sinds twee jaar is deze controle (weer) actief én legaal.

De trajectcontrole werd voor het eerst ingeschakeld in 2018, maar moest toen heel snel weer uit, want hij zou in strijd zijn met de wet. In Duitsland mag pas een foto genomen worden als er echt een overtreding plaatsvindt. Daarom is een flitspaal daar gewoon legaal. Maar een trajectcontrole maakt van iedereen een foto om de snelheid te kunnen meten – en dat mag dus niet.

Een hoop gedoe, en niet overal nog legaal

Uiteindelijk werd de politiewet in Nedersaksen iets aangepast en er werden strenge eisen gesteld aan het opslaan van de gegevens. Toen mocht de trajectcontrole weer aan. Maar zelfs nu zijn trajectcontroles nog niet legaal in alle deelstaten in Duitsland, vandaar dat ze nog niet overal en nergens staan op dit moment. Bovendien zijn er natuurlijk ook genoeg plekken waar het geen zin heeft, omdat er geen limiet is.

In theorie zouden er nu dus meer trajectcontroles kunnen komen in Duitsland. In de deelstaat Saksen-Anhalt is de politiek er bijvoorbeeld naar aan het kijken. We gokken zo dat er genoeg politici zijn die dit plan willen dwarsbomen, dus voordat de tweede trajectcontrole in Duitsland er is, zijn we vast weer een tijd verder.

In Duitsland noemen ze het Section Control

In het Duits heet een trajectcontrole trouwens Abschnittskontrolle, maar de Duitsers noemen het graag Section Control. Nu klinkt het misschien heel leuk dat ze geen trajectcontroles hebben in Duitsland, maar er staan daar nog wel genoeg flitspalen langs de weg. Ook kent de Duitse Polizei maar weinig coulance voor hardrijders – daarom zie je Duitsers ook gelijk remmen als de snelheid verandert.

Reacties

  • renem heeft op 12 juni 2023 geschreven:

    Je een beetje aan de spelregels houden is ook een optie toch? Waarom denk je dat deze controles er zijn?

    Reageer
  • Chris heeft op 9 juni 2023 geschreven:

    Die trajectcontroles worden volgens mij bedacht door autohatende ambtenaren. Vreselijk irritant voor een automobilist.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)