Aangezien Tesla de eerste was met een bruikbare grote elektrische auto’s, wordt alles langs de Tesla-meetlat gelegd. Als het gaat om afwerking, materiaalgebruik en verfijning is dat niet zo’n uitdaging. Qua accutechnologie, efficiëntie van de motoren en software heeft Tesla nog een flinke voorsprong. Die voorsprong wordt echter telkens kleiner en met de BYD Seal 2024 update is het gat wellicht gedicht.
Nu is het merk BYD niet enorm nieuw (twintig jaar geleden maakten ze nog X5-klonen van povere kwaliteit), maar ze zijn wel relatief nieuw op de Nederlandse markt met een hele lading nieuwe modellen. De BYD Seal is het Chinese alternatief op de Tesla Model 3. Je ziet aan alles dat de Tesla model heeft gestaan. Het is een een soort Android-telefoon nadat de iPhone is onthuld.
De nieuwe BYD Seal komt al vroeg
De Seal is nog niet eens zo lang op de markt, maar BYD acht het tijd om de auto eventjes te herzien. Dat doen ze eveneens op Tesla-esque wijze. Het is namelijk geen facelift in de traditionele zin van het woord, maar er zij wel twee enorme verbeteringen doorgevoerd. In eerste instantie is daar het nieuwe interieur. Dat was al beter dan dat van een Tesla, maar nu is het ietsje verder verfijnd, zoals het nieuwe stuurwiel en middenconsole. Het bruine interieur ziet er niet verkeerd uit, toch?
Nu 800 volt voor de nieuwe BYD Seal
Belangrijker zijn wellicht de technologische wijzigingen. Er zijn namelijk compleet nieuwe accu’s. Sterker nog, de complete architectuur is anders. In plaats voor 400 volt is het nu 800 volt, net als de Porsche Taycan en Hyundai Ioniq 5 dat ook hebben. Er zijn twee accupakketten: een kleine van 61 kWh en een grote van 80 kWh. Daarmee kun je respectievelijk 510 km en 650 km halen. Let wel, dit zijn CLTC-cijfers uit China. De WLTP-cijfers voor Europa moeten nog bekendgemaakt worden. Die zullen iets lager zijn.
Het grootste voordeel is niet zozeer de range, maar wel de laadtijd. Aanvankelijk duurde het 37 minuten om van bijna leeg (10 procent) naar bijna vol (80 procent) te laden. Dat duurt nu nog maar 25 minuten. Je hoeft dus geen dessert met kopje koffie te nemen na de lunch. Qua motoren blijft het verder bij het oude. Het begint met een achterwielaangedreven versie met 228 pk of 308 pk. De dikste versie heeft ook een motor op de vooras en 528 pk in totaal. Voor een beter rijgedrag zijn de adaptieve dempers herzien.
Nononono heeft op 14 augustus 2024 geschreven:
Never nooit zo’n spionage bak!
CENSUUR??? heeft op 14 augustus 2024 geschreven:
Waarom zijn alle kritische berichten over de overvloedige China promotie door TG verdwenen???
Japie heeft op 14 augustus 2024 geschreven:
Idd diep treurig. De lange arm van Beijing.
Karel heeft op 13 augustus 2024 geschreven:
Dacht het niet.
EC Dubost heeft op 13 augustus 2024 geschreven:
Voor mij nog altijd 20 minuten te lang en ook voor mij geen Chinees barrel.