
Als de mensen in Amerika zich zelfs gaan verbazen over de lengte, dan weet je dat je te maken hebt met een grote auto. Hier op de redactie houden we als ongeschreven regel (die we nu toch opschrijven) aan dat alles boven de 5 meter als ‘lang’ bestempeld mag worden. De Volvo ES90 is met 4,99 meter dus net niet lang te noemen. Deze elektrische Cadillac Escalade mag je gerust zeer lang noemen. Dit is de nieuwe Cadillac IQL. Oh, en hij komt hoogstwaarschijnlijk niet naar Nederland.
Cadillac noemt de elektrische Escalade simpelweg ‘IQ’. De reguliere Escalade IQ is al geen kleintje met een lengte van 5,70 meter, maar de IQL doet daar nog een schepje bovenop en meet 5,80 meter van bumper tot bumper. Daarmee is hij zelfs langer dan de verlengde versie met verbrandingsmotor, de Escalade ESV, die een lengte van 5,76 meter heeft.
Die paar centimeters maken een groot verschil. De IQL is de langste elektrische SUV die Cadillac ooit heeft gemaakt. Dat is weer niet zo lastig, want zo lang maakt het merk nog geen EV’s. Het is niet de langste productie-Cadillac ooit. Die titel gaat naar de Cadillac Fleetwood Series 75 Limousine uit de jaren ’70, die een lengte had van 6,40 meter.
Welke auto’s zijn langer dan de IQL?
Hoewel de Escalade IQL een gigantische SUV is, zijn er toch nog een paar auto’s die hem in lengte overtreffen. Denk aan de Mercedes-Maybach S 680 Pullman met een lengte van 6,50 meter, of de Rolls-Royce Phantom Extended Wheelbase die 5,98 meter lang is. Ook sommige Amerikaanse pick-ups, zoals de Ford F-450 Super Duty Crew Cab, kunnen met bepaalde configuraties nog langer zijn.
Waarom de IQL niet geschikt is voor Nederland
Met een lengte van net geen zes meter is de IQL niet per se onhandelbaar op Nederlandse wegen. Bestelbussen zoals een Mercedes Sprinter of een VW Crafter zitten in dezelfde categorie. Het echte probleem zit hem in het gewicht: de IQL weegt ruim 4.000 kilo. In Nederland mag je zonder vrachtwagenrijbewijs (C-rijbewijs) alleen voertuigen besturen die inclusief belading minder dan 3.500 kilo wegen.
Er is wel een uitzondering voor elektrische auto’s, die tot 4.250 kilo mogen wegen. Maar zelfs met deze uitzondering mag je niet met je normale B-rijbewijs achter het stuur kruipen. De maximaal toelaatbare massa zal hoger zijn dan die 4.250 kilo. Anders zou je maar 250 kilo mogen meenemen in de enorme Cadillac. Ondanks dat deze enorme Amerikaan lekker laag zal zitten in de BPM door de elektrische aandrijflijn, is het geen auto voor Nederland.
Het interieur van de IQL
De wielbasis is 3,46 meter, wat zorgt voor royale beenruimte. Het interieur wordt voorin gedomineerd door een scherm van 55 inch, en voor de achterpassagiers zijn er nog eens 12,6-inch schermen. De bagageruimte is eveneens ruim bemeten: de frunk biedt 345 liter. Ja, echt: de laadruimte voorin is groter dan de kofferbak van een Volkswagen Up. En slechts 10 liter kleiner dan die van een VW Polo. De achterbak kan een respectabele 1.584 liter aan met de derde zitrij plat.
Zo’n zware bak moet natuurlijk een gigantische batterij hebben. Die van de IQL met 205 kWh. Dit is ongeveer twee keer zo groot als de batterij van een Tesla Model S. Het is vier keer de batterij van een kleine elektrische Opel Corsa, om maar iets te noemen. De batterij van de Dacia Spring past er zelfs zeven keer in. Het vermogen van de twee elektromotoren is gecombineerd 750 pk.
Wat kost de IQL in Amerika?
De Cadillac Escalade IQL wordt in Amerika gelanceerd met een vanafprijs van 132.695 dollar. Omgerekend komt dat neer op ongeveer 122.000 euro, afhankelijk van de wisselkoers. Dit is de basisprijs; met wat opties en een topuitvoering kan de prijs gemakkelijk richting de 150.000 dollar gaan, oftewel 137.000 euro. Hoeveel hij in Europa zal kosten, is nog niet bekend, maar door belastingen en invoerrechten zal de prijs ongetwijfeld nog een stuk hoger uitvallen.