De bazen van de F1 hebben het bod van Andretti en Cadillac om een elfde F1-team te vormen in 2026 afgewezen. Een paar dagen daarvoor deelde Andretti nog trots dat ze bezig zijn in de windtunnel met een testauto. De F1 nam geen blad voor de mond bij de afwijzing van Andretti-Cadillac. Met die statements is Andretti het niet eens.

‘Ons beoordelingsproces heeft uitgewezen dat de aanwezigheid van een elfde team op zichzelf geen waarde zou toevoegen aan het kampioenschap. De belangrijkste manier waarop een nieuwkomer waarde kan toevoegen, is door concurrerend te zijn. Wij geloven niet dat de aanvrager [Andretti] een competitieve deelnemer zou zijn’, luidt een verklaring van de F1. Au, en dat is nog maar het begin.

Andretti-Cadillac is er niet klaar voor, vindt de F1

Andretti en Cadillac waren van plan om twee verschillende auto’s te bouwen: een voor 2025 en een voor 2026. ‘Wij geloven niet dat er een basis is voor toelating van een nieuwe kandidaat in 2025, aangezien dit zou betekenen dat een beginnende deelnemer in de eerste twee jaar van zijn bestaan ​​twee totaal verschillende auto’s bouwt’, schrijft de F1-leiding. De bazen denken dat Andretti niet door heeft wat er allemaal komt kijken om dit idee waar te maken.

De F1 concludeert: ‘Hoewel de Andretti-naam wat herkenbaarheid heeft bij F1-fans, geeft ons onderzoek aan dat de F1 waarde zou geven aan het Andretti-merk in plaats van andersom. […] Op basis van de aanvraag zoals die nu is, geloven we niet dat de aanvrager laat zien dat het waarde toevoegt aan het kampioenschap.’

De reactie van Andretti op de afwijzing

Natuurlijk is Andretti Motorsport erg teleurgesteld. In het statement schrijft Andretti: ‘Andretti-Cadillac heeft de informatie die door het Formula One Management gedeeld, bekeken en is het helemaal niet eens met de inhoud. Andretti en Cadillac zijn twee succesvolle, wereldwijde motorsportorganisaties die zich inzetten om een echt Amerikaans fabrieksteam in de F1 te plaatsen dat met de beste in de wereld kan concurrenen.’

Lees ook: FIA geeft meer details over F1-auto van 2026: kleiner, langzamer en een nieuw soort DRS

Andretti zegt ook trots te zijn op het werk dat er tot nu toe verzet is om een ‘zeer competitieve auto en krachtbron’ te bouwen met een ervaren team. Ook belooft het racebedrijf door te gaan met het werk. Daar hebben Andretti en Cadillac ook alle reden toe. Hoewel de F1 tegen een deelname is in 2026 zet de raceklasse wel de deur open voor een deelname op een later moment.

Toch nog een Andretti-Cadillac F1-team?

Het Formula One Management eindigt het betoog met: ‘We zouden anders kijken tegen een aanvraag voor een team voor het kampioenschap van 2028 met een GM-aandrijflijn, als GM-fabrieksteam of als een GM-klantenteam met alle toegestane componenten binnenshuis.’ Hiermee zegt F1: ‘Joh, probeer het later nog eens en zorg dat je General Motors meebrengt.’

In het einde van het bericht geeft de Formule 1 een duidelijke opdracht mee aan Andretti-Cadillac: ‘In dit geval zouden er extra factoren die invloed hebben op de waarde die de aanvrager meeneemt naar het kampioenschap, met name in de vorm van het brengen van een prestigieuze, nieuwe autofabrikant naar de sport als een krachtbronleverancier’. Op een mogelijke deelname in 2028 gaat Andretti-Cadillac helaas niet in.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear