Ons brein explodeert met foute grappen. Misschien iets met Duitse helm? Ongelukjes? Want het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vandaag een nieuwe campagne gelanceerd, maar ze zijn waarschijnlijk even vergeten Google te gebruiken voordat ze akkoord gaven. Want met de nieuwe slogan ‘Zet ‘m op!’ moet het gebruik van de fietshelm aangemoedigd worden. Helaas werd dezelfde slogan in de jaren ’90 ook gebruikt voor iets anders.

Met de slagzin ‘zet ‘m op’ werd eerder aangemoedigd dat je niet zomaar zonder regenjas ging buitenspelen, als je begrijpt wat we bedoelen. In beide gevallen moet je iets over je kopje trekken om narigheid te voorkomen, dus er is wel wat raakvlak te bekennen. Dit was toen een van de eerste campagnes in België voor voorbehoedsmiddelen. Met exact dezelfde slogan wil de Nederlandse overheid nu dus dat je een fietshelm opzet. Ook een mooie vorm van anticonceptie, trouwens.

Wederom een suffe campagne

De ongelukkige overlap met de Belgische campagne is eigenlijk niet eens het ergste. De fietshelm kampt met een gigantisch imagoprobleem en deze suffe campagne maakt het alleen maar erger. Iedereen is het ermee eens dat een helm veiliger is, maar mensen vinden het simpelweg niet cool óf het haar gaat in de war. Aan het laatste kan de overheid weinig doen, maar aan het eerste misschien wel. En dat gaat echt niet lukken met afgezaagde posters van mensen die helmen opzetten.

Laten we duidelijk zijn: we zijn groot voorstander van de fietshelm, vooral bij anderen. Vroeger snapte de overheid nog hoe je campagnes moest maken. Toen werd er nog iemand met een kater wakker in een bed met een schaap. En hoewel de BOB-campagne oorspronkelijk niet van de overheid is, is het wel een voorbeeld van hoe het wel moet. We durven ook niet op te zoeken hoeveel er betaald is voor deze bij voorbaat onsuccesvolle campagne.

Vraag SIRE om hulp als het moet

Een campagne moet meer zijn dan alleen maar een aanzet tot ‘zet je helm op’. Het moet grappig zijn of je aan het denken zetten. De slogan moet blijven hangen of in ieder geval cool zijn om te herhalen. Laat het om zijn minst rijmen. De spotjes van SIRE waren hier heer en meester in. Denk maar aan ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Dat zeggen mensen meer dan dertig jaar later nog. Net als ‘wie is die man die elke woensdag het vlees snijdt’.

Niemand zegt over tien jaar nog ‘zet ‘m op’ tegen een vriend, familielid of collega als ze met de fietssleutel naar buiten lopen. We schudden er even eentje uit de mouw: ‘Fiets je voor het leven, of voor lul?’. Misschien slaat deze niet helemaal aan bij de seniorendoelgroep, maar die is er over dertig jaar toch niet om de slogan te herhalen. We gaven eerder al wat suggesties om de suffe MONO-campagne te verbeteren.

Eén reactie op “Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *