Druk op de PlayStation op Cirkel, Cirkel, L1, Cirkel, Cirkel, Cirkel, L1, L2, R1, Driehoek, Cirkel, Driehoek tijdens een potje Grand Theft Auto en er verschijnt pardoes een raketwerpende helikopter voor je neus. Gelukkig voor de veiligheid van iedereen werkt deze cheat niet in het echt. Aan de andere kant: autofabrikanten verstopten genoeg andere cheat codes in hun auto’s. Hieronder enkele voorbeelden.

Mazda RX-8 ECU resetten

Achter de Mazda RX-7 en RX-8 zit een van de meest gepassioneerde en inventieve groep ingenieurs in de auto-industrie. Behalve het feit dat hij een unieke wankelmotor heeft, barst de RX-8 ook nog eens van de gimmicks. De deuren, om maar iets te noemen. En de ECU is zelflerend. Aan de hand van jouw rijgedrag en de sensoren programmeert de computer die de motor aanstuurt zichzelf. Wil je hem resetten om wat voor reden dan ook? Zet dan de motor uit, en zet het contact weer aan. Druk twintig keer op de rem binnen 10 seconden, stuur helemaal naar links, daarna helemaal naar rechts en start de motor. De ECU is dan gereset. Al klinkt het droog sturen niet heel bevorderlijk, dat is gelukkig enkel nodig als de accu los is geweest.

Toyota GT86 en Subaru BRZ: ESP uit

Op de middenconsole van de Toyota GT86 en de Subaru BRZ prijkt trots een knopje waarmee je het ESP uit kunt zetten. Maar als een overbezorgde vader blijft de auto toch stiekem altijd meekijken: hij grijpt in als je te uitbundig tekeer gaat. Als je de ESP van de GT86 volledig uit wilt zetten, moet je de zogenoemde pedalendans uitvoeren. Zorg eerst dat de motor van de auto warm is. Je hebt 30 seconden de tijd om de volledige pedalendans te doen. Start de motor. Trek de handrem drie keer aan en laat hem de derde keer omhoog staan. Druk drie keer op het rempedaal en hou de derde keer je voet op de rem. Trek wederom drie keer aan de handrem en hou hem de laatste keer omhoog. Druk nu nog twee keer op het rempedaal. Als je het goed hebt gedaan, verschijnen er twee gele lampjes op het dashboard – alle systemen staan nu volledig uit en je achterbandjes bibberen van angst.

Mercedes-AMG E 63 S: driftmodus

Met 612 pk wil je niet per ongeluk de driftmodus inschakelen. Daarom verstopt Mercedes de pretfunctie zo, dat je hem nooit lukraak kunt activeren. Heb je een driftbui? Zet de Mercedes-AMG E 63 S dan eerst in de racemodus. Zet vervolgens het ESP helemaal uit. Trek dan de twee schakelflippers naar je toe. In het scherm verschijnt de vraag of je het heel zeker weet. Bevestig de vraag met de rechter schakelaar en je kunt los.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)