Dat ziet er snel uit.
Dat klopt. Net als de drie ZR1’s die hem ooit voorgingen, is dit de snelste Corvette van het moment. En als je bedenkt dat de basisversie al 466 pk levert en bijna 300 km/u aantikt, wil dat iets zeggen. De nieuwe Chevrolet Corvette ZR1 is niet alleen ‘een stukje sneller’. Hij is een puntje aan de horizon.
Heeft ie concurrenten?
Eigenlijk niet. In de VS koop je een ZR1 met alle opties voor iets meer dan 120.000 euro. Daarvoor krijg je 765 pk, een top van 341 km/u, ga je van 0 naar 96 km/u in 2,85 seconden en van 0 naar 161 km/u in zes seconden. Dat zijn zo’n beetje dezelfde cijfers als de McLaren 720S – maar die is twee keer zo duur.
Hij gaat vast niet zo goed de bocht om als die McLaren…
Ha, vergis je niet. De ZR1 is niet alleen maar een rechtuitraket. Het bewijs: toen Chevrolet een testrondje reed op de Virginia International Raceway met een laat pre-productiemodel, verbeterden ze de rondetijd van de nieuwe Ford GT met ruim één seconde. En dat is mogelijk de auto met het beste weggedrag van dit moment.
Waar komen al die prestaties vandaan?
De nieuwe LT5 V8 heeft, ten opzichte van de schamele LT4 van de Z06 (659 pk), dubbele injectoren en een 50 procent grotere supercharger. Vanaf 4.000 tpm heeft hij bakken meer vermogen te bieden. Spreek je dat aan, dan schiet hij blauwe vlammen uit z’n uitlaten.
Hoe gedraagt de nieuwe Chevrolet Corvette ZR1 zich op het circuit?
Nou, de aerodynamica is geïnspireerd door de C7.R-raceauto – dat wil al wat zeggen. Bij de ZTK-optie krijg je een enorme, instelbare achterspoiler die zorgt voor maximaal 430 kilo downforce. Dit heb je nodig, want de ZR1 is een beetje als een straaljager: als je er het maximale uit wilt halen, kun je alle hulp gebruiken – digitaal én analoog. Overigens vertoont de auto – met z’n dertien radiatoren – nooit een teken van oververhitting, zoals bij de Z06 nog weleens voorkwam.
En op de weg?
Comfortabel, flexibel en gemakkelijk. Het koppel zorgt voor ontspanning en je kunt de uitlaat op stil zetten. Maar heb je de ruimte en zorg je dat de Michelin Cup 2’s op temperatuur zijn, dan bevind je je plots in een van de snelste en meest extreme attracties van dit moment. De koolstof-keramische schijven zijn bijna komisch groot: vanaf z’n topsnelheid zetten ze ‘m binnen acht seconden stil. De motor en de remmen vormen het grootste verschil met andere C7’s; het weggedrag is (tenzij op hoge snelheid) in feite vergelijkbaar.
Moet ik er een kopen?
Helaas, dat kan niet. Net als bij de Camaro ZL1 1LE zorgen de aero-ingrepen dat de ZR1 niet voldoet aan de Europese voetgangerseisen. Dus de vraag is eigenlijk: moet je verhuizen voor de Chevrolet Corvette ZR1? Wij zouden er ernstig over nadenken.
Ballie heeft op 25 april 2018 geschreven:
Hij is in duitsland gewoon te verkrijgen bij geigercars in munchen
Rene heeft op 25 april 2018 geschreven:
En toch staan ze wel te koop in Europa zowel de Camaro ZL1 als deze beest de ZR1. Kijk maar eens op verschillende verkoop sites