
Op dit moment is er niet zoiets als ‘een trage Chevrolet Corvette’. Zelfs de meest eenvoudig uitvoering is al een pareltje met een V8 middenmotor die 490 pk levert. Maar meer is altijd mogelijk. Zo kwam er later een Corvette Z06 met 670 pk. De absolute overtreffende trap is de ZR1, met 1.064 pk. Nou ja, dat was dus het geval, want de Chevrolet Corvette ZR1X is hier en die doet er nóg een schepje bovenop.
Heel kort door de bocht is het een kruising tussen de ZR1 en de E-Ray, de hybride Corvette. Ze hebben de monsterlijke V8 namelijk een elektromotor erbij gegeven. Dus waar de Corvette eerst een concurrent was van diverse sportieve coupés en later supercars, heeft het Amerikaanse icoon zijn pijlen nu gericht op de hypercars van deze wereld. Sterker nog, als blijkt dat de Corvette ZR1X ‘werkt’, dan sta je wel een beetje in je hemd met een miljoenen kostende hybride hypercar. We gaan je uit leggen waarom.
Prestaties van de Chevrolet Corvette ZR1X
Die cijfers zijnnamelijk van groot belang, het is immers een hypercar nu. Het systeemvermogen bedraagt nu een nauwelijks voor te stellen 1.250 pk. Het grootste gedeelte daarvan gaat naar de achterwielen, de elektromotor drijft de voorwielen aan. Dat betekent dat de Corvette ZR1X supersnel op de sprint is. Van 0-100 km/u gaat in minder dan 2 seconden. Daarmee is het een van de snelste auto’s ter wereld qua acceleratie.

En het is niet zo dat het alleen de stoplichtsprint is waar de Corvette ZR1X excelleert. De kwartmijl doet ie namelijk in minder dan acht seconden. Er zijn maar weinig standaard fabrieksauto’s die dat bij kunnen houden. Om het allemaal in het juiste perspectief te zetten: de ZR1X presteert op papier beter dan de splinternieuwe Ferrari F80, die 3,5 miljoen euro kost.
En wat weegt het dan?
Dat geld zie je trouwens wel terug in het gewicht. De Corvette ZR1X weegt zo’n 1.780 kilo, terwijl de Ferrari F80 rond de 1.525 kilo zit en de McLaren W1 1.400 kilo weegt. Bij die exotische hypercars wordt er nog meer (kostbaar) carbon en titanium gebruikt, terwijl de Corvette grotendeels van aluminium is. Vanwege het gewicht en enorme prestatiepotentieel zitten er daarom ook joekels van remmen onder: voor zitten er 420 mm grote keramische schijven op met Alcon-remklauwen met maar liefst 10 zuigers.
Lees ook: Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)
Je kan de Corvette ZR1X in twee smaakjes krijgen. Ga je voornamelijk op de openbare weg ermee rijden, dan kun je het beste gaan voor de standaarduitvoering. Die heeft namelijk Michelin Pilot Sport 4S-banden. Ga je vaak het circuit op, dan is er het zogenaamde ZTK-pakket bestaande uit Michelin Pilot Sport Cup 2R-banden en een enorme achtervleugel. Ook bijzonder, je kan de Chevrolet Corvette ZR1X krijgen als coupé of cabriolet. Ook met dat ZTK-pakket:

Misschien wel het meest opmerkelijke is dat het ‘gewoon’ een officiële productieauto is. Geen tuningsproject of een auto waar ze er 50 van bouwen. De auto kun je net als de Stingray, Z06, E-Ray en ZR1 gewoon bestellen en er zit ook gewoon fabrieksgarantie op. De prijs weten we nog niet, maar het is een sowieso een koopje. Dat is de gewone ZR1 namelijk ook al. Die kost omgerekend 155.000 euro. Dus laat deze 200.000 euro kosten, dan is het nog een topaanbieding in vergelijking met een McLaren W1.
Rijd met z 06 al 18 jaar handschakel 1e versn 110 km pu
Beste carr ooit nooit een reperatie aan
Ben echt benieuwd naar de zrx1
Usa power the best
Zo worden wijze mannen weer hebberige kleine jongens.Mag ik dit alles delen op Facebook? Oeps, het staat er al op.