Eindelijk lijken ze het in Amerika te gaan snappen, al kunnen we ons afvragen of het niet veel te laat is. Het mes gaat in de grote SUV’s. Dat betekent in eerste instantie dat er geen opvolgers meer worden ontwikkeld voor de Chevrolet Tahoe, Suburban, GMC Yukon en de Cadillac Escalade, die allemaal hetzelfde platform delen.
 
GM probeert de vaart er nog even in te houden, maar de maandproductie in Janesville van zo’n 20.000 voertuigen vorig jaar is ingestort tot nog maar een paar honderd. De productie stopt eind van het jaar en wordt naar een andere fabriek overgeheveld. Het is goed mogelijk dat de levenscyclus van deze modellen eerder wordt afgebroken dan gepland.
 
Eindelijk is men er in de Verenigde Staten van overtuigd dat in de huidige tijd dit soort auto’s niet meer kan. Maar er sneuvelen nog meer modellen. Chrysler heeft bekend gemaakt dat de Aspen en Dodge Durango eerder dan de geplande levenscyclus zullen ophouden en ook met de recent gelanceerde hybride versies wordt gestopt.
 
En GM snijdt nog verder in de grote modellen. Ondanks een iets meer bescheiden formaat halen de Chevrolet Trailblazer en de daarvan afgeleide GMC Envoy en ook de Saab 9-7X het einde van het jaar niet.

Reacties