
Het woord ‘sjoemelen’ is nu 9 jaar onderdeel van het autotechnische woordenboek. De automobiele pers (oh, dat zijn wij natuurlijk ook) bezigt het woord te pas en te onpas. Er zijn een hele hoop synoniemen voor (knoeien, bedrog plegen, oneerlijk handelen) maar ergens bekt sjoemelen het lekkerst. Vandaag hebben we een lading Chinese autofabrikanten die nogal sjoemelen. Waar het om gaat: de verkoopaantallen in het eigen land.
Geregeld komen er berichten de grens over dat de Chinese auto-industrie weer als een malle gaat. Record na record wordt gebroken. Nu is het niet zo dat die auto’s niet gebouwd worden. Nee, de Chinese industrie heeft een trucje gevonden, zo meldt Reuters. De autofabrikanten bouwen de auto’s en laten deze meetellen met de productieaantallen. Tot zover wordt er niet gesjoemeld, want de auto’s zijn echt gebouwd.
Het gaat er alleen om wat er daarna mee gebeurt. De auto’s gaan niet naar de dealers, maar worden voor dumpprijzen over de grens gezet. Hierdoor lijken de cijfers van de fabrikant in kwestie goed, en kunnen ze subsidies krijgen van de staat. Het is alsof een restaurant 100 pizza’s bakt, maar 80 daarvan aan de honden in het steegje geeft. De honden zijn er vast heel blij mee, maar je kunt je afvragen of de pizzabakker zich het populairste restaurant van de stad mag noemen.
De auto’s zijn dus wel gebouwd, maar niet verkocht
En nee, de auto’s gaan niet naar Nederland. Ze gaan voornamelijk naar Rusland, Centraal-Azië en het Midden-Oosten. Nu bestond het vermoeden dat dit gebeurde al wat langer, maar Reuters heeft bij diverse Chinese dealers en handelaren onderzoek gedaan.
Het is het resultaat van een vier jaar durende prijsoorlog, waardoor fabrikanten zich genoodzaakt voelden zoveel mogelijk auto’s te bouwen en op de markt te dumpen. Het is niet zo dat de fabrikanten bang moeten zijn voor een boze overheid omdat ze aan het sjoemelen zijn. Integendeel, volgen het onderzoek faciliteert de overheid deze praktijken zelfs.
Waarom sjoemelen Chinese autofabrikanten dan?
De logica lijkt ver te zoeken (je kan ook minder auto’s bouwen), maar er zit logica achter. De fabrikanten krijgen subsidies voor de geproduceerde auto’s, dus voor hen zit er wel degelijk een verdienmodel in. Omdat de auto’s grijs geëxporteerd worden, komen de auto’s terecht op markten waar de merken zelf nog niet aanwezig zijn. Er zijn dus geen importeur die verantwoordelijk zijn voor onderhoud, garantie en terugroepacties.
Lees ook: Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden
In Rusland is het overigens sinds 2023 verboden om nieuwe occasions te verkopen van merken die vertegenwoordigd zijn aldaar. Dus worden daar auto’s gedumpt van merken die niet geleverd worden. Volgens Reuters is het aandeel nieuwe auto’s enorm. Van de 490.000 geëxporteerde gebruikte auto’s, waren er 90 procent praktisch nieuwe auto’s. Deze Chinese auto’s komen niet in Nederland op de markt overigens, want in Nederland is een auto pas gebruikt als deze 3.000 kilometer heeft gelopen.