Het woord ‘sjoemelen’ is nu 9 jaar onderdeel van het autotechnische woordenboek. De automobiele pers (oh, dat zijn wij natuurlijk ook) bezigt het woord te pas en te onpas. Er zijn een hele hoop synoniemen voor (knoeien, bedrog plegen, oneerlijk handelen) maar ergens bekt sjoemelen het lekkerst. Vandaag hebben we een lading Chinese autofabrikanten die nogal sjoemelen. Waar het om gaat: de verkoopaantallen in het eigen land.

Geregeld komen er berichten de grens over dat de Chinese auto-industrie weer als een malle gaat. Record na record wordt gebroken. Nu is het niet zo dat die auto’s niet gebouwd worden. Nee, de Chinese industrie heeft een trucje gevonden, zo meldt Reuters. De autofabrikanten bouwen de auto’s en laten deze meetellen met de productieaantallen. Tot zover wordt er niet gesjoemeld, want de auto’s zijn echt gebouwd.

Het gaat er alleen om wat er daarna mee gebeurt. De auto’s gaan niet naar de dealers, maar worden voor dumpprijzen over de grens gezet. Hierdoor lijken de cijfers van de fabrikant in kwestie goed, en kunnen ze subsidies krijgen van de staat. Het is alsof een restaurant 100 pizza’s bakt, maar 80 daarvan aan de honden in het steegje geeft. De honden zijn er vast heel blij mee, maar je kunt je afvragen of de pizzabakker zich het populairste restaurant van de stad mag noemen.

De auto’s zijn dus wel gebouwd, maar niet verkocht

En nee, de auto’s gaan niet naar Nederland. Ze gaan voornamelijk naar Rusland, Centraal-Azië en het Midden-Oosten. Nu bestond het vermoeden dat dit gebeurde al wat langer, maar Reuters heeft bij diverse Chinese dealers en handelaren onderzoek gedaan.

Het is het resultaat van een vier jaar durende prijsoorlog, waardoor fabrikanten zich genoodzaakt voelden zoveel mogelijk auto’s te bouwen en op de markt te dumpen. En het is niet zo dat de fabrikanten bang moeten zijn voor een boze overheid omdat ze aan het sjoemelen zijn. Integendeel, volgens het onderzoek faciliteert de overheid deze praktijken zelfs.

Waarom sjoemelen Chinese autofabrikanten dan?

De logica lijkt ver te zoeken (je kan ook minder auto’s bouwen), maar er zit logica achter. De fabrikanten krijgen subsidies voor de geproduceerde auto’s, dus voor hen zit er wel degelijk een verdienmodel aan. Omdat de auto’s grijs geëxporteerd worden, komen de auto’s terecht op markten waar de merken zelf nog niet aanwezig zijn. Er zijn dus geen importeurs die verantwoordelijk zijn voor onderhoud, garantie en terugroepacties.

Lees ook: Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

In Rusland is het overigens sinds 2023 verboden om nieuwe occasions te verkopen van merken die vertegenwoordigd zijn aldaar. Dus worden daar alleen auto’s gedumpt van merken die niet geleverd worden. Volgens Reuters is het aandeel nieuwe auto’s enorm. Van de 490.000 geëxporteerde gebruikte auto’s, was 90 procent een praktisch nieuwe auto. Deze Chinese auto’s komen niet in Nederland op de markt overigens, want in Nederland is een auto pas gebruikt als ie 3.000 kilometer heeft gelopen.

19 reacties op “Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand”

  1. de enorme hoeveelheid straling in de kooi van faraday binnen een E V en het opzwellen van de accu s wordt hier nooit beschreven

  2. Ook door Europese merken wordt gesjoemeld met de verkoopcijfers. Medewerker in de verkoop organisatie en bij de dealers krijgen iedere 3 maanden een nieuwe auto, Die worden daarna met veel korting als demo auto verkocht. Zo worden de kenteken registraties flink opgekrikt.

    • Voor verkopers, die in demo-autoos rijden, eens per 10 maanden of 20.000km. Waarbij autoos onderling geruild worden om in 10 maanden toch een redelijk aantal kilometers op de teller te hebben.

  3. Ze geven ze niet aan de honden maar verkopen ze in Rusland, wat voor ons aan dumping prijzen lijkt, is voor hen aan de normale verkoopprijzen… wij betalen veel te veel door de Europese taxatie op Chinese auto’s. Het lijkt meer een Communistische in Europa waar de markt bepaald wordt door de Europese regering en niet door markteconomie..
    Dat Chinese merken gesubsidieerd worden door hun regering, toont enkel aan dat die regering weet waar ze hun steun moeten steken, iets waar de Europese regering iets van kan leren.
    Innovatie was iets Europees, nu is het iets Chinees aan het worden.. laat de Chinese wagens op onze markt komen aan de correcte prijzen zonder taxatie van Europa (die dat geld dan gebruiken om de Europeese politiekers hun riante lonen te betalen) en dan zullen de Europese merken verplicht worden opnieuw te innoveren.
    Bijkomend voordeel is dat iedereen dan met een modere en complete wagen kan rijden, een Chinese x5/ ML full option kost amper 30.000€ in China..zelfde klasse betere kwaliteit…

    • De tollen op chinese auto’s zijn gebaseerd juist op de hoeveelheid subsidie die elke fabrikant krijgt. De fabrikanten met de meeste subsidie zijn geen private bedrijven maar bedrijven die 100% eigendom zijn van de chinese staat…
      Tuurlijk moet dat om de concurrentie eerlijk te maken, concurrentie hebben de europese fabrikanten nog altijd en moeten oa werknemers schappelijk betalen…

      Wij krijgen van de tollen oa heel veel snelladers die maken dat de overstap maken eenvoudiger wordt….

    • Ik moest wel even lachen bij deze reactie. Alle argumenten van de pro-China lobby zijn keurig afgevinkt en dan eindigen met de conclusie dat de Chinezen een alternatief hebben voor een X5 of ML dat beter is en minder dan 30k kost.

      De manier -en de hoeveelheid- waarop die China propaganda de laatste dagen hier gedumpt wordt is aan de ene kant lachwekkend, maar aan de andere kant ook zorgwekkend want er zullen altijd mensen zijn die het nog gaan geloven ook.

  4. Enorme belasting op auto’s van buiten Europa om de veel te dure vooral Duitse auto’s op de markt te houden is wel fair play?
    Die Duitse zooi loopt achter veel te duur in onderhoud ook , dus jammer voor de arrogantie van Duitsland.

    • Ben jij ook weer eentje van de hier opeens (heel toevallig tijdens een NAVO top en met aankomende verkiezingen) massaal aanwezige pro-Rusland, pro-China, anti-Nederland en anti-Europa brigade?

      Waarom ga je anders over Duitsland praten terwijl dit gaat over dubieuze praktijken van Chinese fabrikanten die onverkoopbare rommel produceren om dat vervolgens met overheidssubsidie over de grens te dumpen. Net zoals China dat al in tal van andere industrieën gedaan heeft.

      Een zeer kwalijke zaak waar elk zichzelf respecterend land op zal ingrijpen. Alleen is dat Rusland niet gegeven omdat Poetin inmiddels volledig aan de ketting ligt bij Xi

      • Alleen vind ik de Chinese producten beslist geen rotzooi.
        Bovendien zijn ze, de Chinezen, (misschien) veel inventieve dan wij op velerlei gebied.
        Economisch, technisch, tactisch enzovoort.
        Ik denk dat we bang zijnen dat is niet ten onrechte.
        Maar in Europa gezamenlijk de schouders eronder, daar was de Navo bijeenkomst op militair gebied een voorbeeld van, dan overleven we wel
        Maar dan moeten we wel allemaal meedoen.

        • Was het Sjaak, of toch Chang? Je klinkt namelijk als een nogal grote liefhebber van China.

          Wat een gelul in de ruimte weer. Chinese auto’s zijn in vrijwel alle opzichten minder dan Europese. Zonder die bijna onbeperkte subsidies zou geen hond ze willen kopen en zelfs met al die subsidies worden ze maar beperkt verkocht. Audi, Skoda en VW verkopen samen al meer EV’s in Nederland dan alle autoverkopen van alle Chinese merken samen.

          Het enige waar de Chinese merken in voorop lopen is spyware om de omgeving en je telefoon uit te lezen en al die data naar overheidsservers in Beijing te sturen. Dat doet geen enkele fabrikant ze na.

          • Wat het artikel er niet bij vermeldt, is dat die overgeproduceerde dumpauto’s met minderwaardige materialen gebouwd zijn, want waarom geen extra besparing op materiaal als je toch niet aansprakelijk bent na levering en er één en ander begint mis te lopen. Opletten dus, met zulke extra aantrekkelijke dumpingprijzen.

      • Met al het respect maar kan u de volgende keer niet even de moeite nemen om uw reactie door te lezen alvorens het te plaatsen, dit is simpelweg niet serieus te nemen.

        • De chinezen zijn heel goed in het kopiëren van alles wat ontwikkelt is in Europa. Ze betalen er niet voor, voor het gebruik van de blueprints en patenten.
          En uiteraard kunnen ze goedkoper produceren dat kunnen wij ook als we de kwaliteit verminderen en
          iedere fabrieksarbeider weer voor 5 euro per uur staat. Wist u dat de autolakken van VW meer dan 5 jaar zijn getest in de woestijn en andere barre omstandigheden alvorens ze in de productieketen komen. Dat kost namelijk extra. Kwaliteit kost geld, tijd en onderzoek. Ik zou niet graag een Chinese auto kopen als je Europeaan bent en voor democratie . Betaal liever wat meer voor Europees of Amerikaans product waar de mensen die het product mede mogelijk maken nog enigszins een redelijk salaris hebben .

Laat een antwoord achter aan Maurice Reactie annuleren

(verplicht)