Het gebeurt je op de snelweg vast steeds vaker dat je in de verte een auto ziet rijden die je niet kunt plaatsen. De designtaal van de gevestigde merken staat zo op het netvlies gebrand dat je ze al vanaf 500 meter herkent, maar dat is bij de nieuwe lichting Chinese merken wel anders. Je ziet ze al zo nu en dan rijden, maar hoe doen de auto’s van de nieuwe Chinese merken het eigenlijk in Nederland?
We doken in de cijfers van de Bovag van januari tot en met juli 2023. Ter referentie is het goed om te weten dat Audi in deze periode zo’n 8.000 auto’s verkocht, BMW ruim 11.000, Kia en Volkswagen elk maar liefst zo’n 20.000 en Toyota net geen 15.000. Zo kun je je eigen conclusies trekken over hoe goed de nieuwe Chinese merken het in Nederland doen in vergelijking met de rest.
MG gaat het hardst
MG is al sinds 2019 in Nederland en blijft rustig groeien. In het eerste jaar kon het merk zo’n 1.000 mensen verleiden met de lage bijtelling, het jaar daarop twee keer zoveel en daarna halveerde het weer. Vorig jaar werden er 1.500 MG’s verkocht en dit jaar staat de teller al op 3.000 stuks. De ZS is het populairst, met 1.118 stuks, en de MG 5 kon 587 mensen verleiden. De EHS staat op 199 en de Marvel R op 111 exemplaren.
BYD heeft alle potentie om een groter speler te worden in Nederland. Het is wereldwijd een van de grootste EV-bouwers en in Nederland staat Louwman aan het roer. Van de BYD Atto 3 rijden er al 635 in ons land rond en van de Han en Tang werden er vijftien stuks verkocht. Reken er maar op dat de Dolphin de verkoopcijfers nog iets zal spekken.
Niet alle Chinese merken komen op stoom in Nederland
Seres komt niet terug in de verkoopstatistieken van de Bovag, dus die zal wel onder ‘andere merken’ geschaard zijn. Een korte duik in de database van de RDW leert dat er dit jaar net geen twintig zijn geregistreerd, waardoor het totaal op 39 stuks staat. Het merk JAC registreerde dit jaar één iEV7s – dit kan ook een auto van de importeur zelf zijn.
Het Chinese premiummerk Nio zette in totaal 109 auto’s weg. De EL7, ET5 en ET7 pakken elk ongeveer een gelijk deel van de taart. Een ander merk dat het kaas van het brood bij de Duitse merken wil eten, is Hongqi. De enorme E-HS9 wist 34 zieltjes te winnen. Er rijdt momenteel één XPeng P5 rond op Nederlandse platen; de P7 is nog niet geregistreerd. Tot slot zette Aiways 76 stuks van de U5 weg. De U6 is nog niet gearriveerd in Nederland.
Blegh heeft op 11 augustus 2023 geschreven:
Laat die Chinese troep aub daar.
Nee tegen de Oeigoeren-killers.
Nee tegen de IP-dieven.
Nee tegen de oneerlijke exportsubsidies.
Nee tegen kinderarbeid.
Nee tegen een land dat niet aan mensenrechten doet.
Berend B heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Zoals de enige echte presentatoren van het toen leuke tv programma al zeiden…de chinese auto’s zitten op de weg naar boven. En sommige zien er nog leuk uit. Dat het leven in China niet “je van het” is, is een feit maar in elk land is wel iets, dat zou voormij geen reden zijn om geen auto uit dat land komt. Amerika is ook niet alles hoor…dat land voert al oorlog sinds ze een land zijn. Zij hebben zelfs 2 “paddestoeletjes”gedropt op onschuldige mensen. Of is het minder erg als je inwoners van andere landen afslachten?
Amnesty International heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
In China is het leven “je van het”. Klopt als je een Oeigoer bent. Dan ga je, alleen omdat je een Oeigoer bent, automatisch naar een ‘heropvoedingskamp’. Dat is min of meer hetzelfde als de soort van kampen die in Europa zo’n 80 jaar geleden een bordje met ‘arbeit macht frei’ boven de deur hadden hangen. Enkele reis dus. Maar ach, in elk land is er wel iets toch?
Karel heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Oh ja veeg alles maar op een hoop… nee wat de Chinezen allemaal doen en willen is precies hetzelfde als wat we in het Westen doen… dan ben je of totaal geschift of je hebt een gigantische plaat voor je kop of beide… China is vriendjes met alle schurkenstaten die er in de wereld zijn en pleegt genocide op de eigen bevolking… als je dat verschil niet snapt ben je hopeloos verloren…
In alle eerlijkheid heeft op 9 augustus 2023 geschreven:
Ik snap niet hoe mensen met enig moreel besef een Chinese auto kunnen kopen. Dit zijn auto’s van bedrijven die grotendeels gefinancieerd zijn met overheidsgeld van een regime dat -in willekeurige volgorde- minderheden in concentratiekampen stopt, andersdenkenden vervolgd, vrije meningsuiting verbiedt, spioneert op de eigen bevolking én op die van anderen en deze auto’s zonder uitzondering bouwt op basis van het IP dat het gestolen heeft van Westerse bedrijven die hier miljarden aan R&D aan hebben besteed. Niet geheel verrassend is ditzelfde land half Afrika aan het koloniseren en is het nauw bevriend met Rusland en Noord Korea.
Elke auto die je van een fabrikant uit dat land koopt, draagt bij aan al die bovenstaande zaken.
George heeft op 9 augustus 2023 geschreven:
Idd een auto of telefoon uit China kopen kan echt niet meer anno 2023. Die gasten zeggen openlijk dat ze het Westen willen vernietigen en hun acties laten zien dat het niet alleen bij woorden blijft.
Berend B. heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Kom op…alsof dat in andere landen niet gebeurd.
@berend heeft op 10 augustus 2023 geschreven:
Noem naast Noord Korea, Rusland en China een land dat nu miljoenen mensen in concentratiekampen stopt. Echt absurd hoe mensen soms het walgelijke gedrag van China goedpraten alleen maar om zich niet schuldig te voelen over de troep die ze bij de Action kopen.
peter heeft op 2 december 2023 geschreven:
Als ik de redenatie moet volgen om niks Chinees meer aan te schaffen dan wordt het erg lastig. Overal zitten Chinese materialen/onderdelen in verwerkt ook in producten die daar niet gemaakt lijken te worden. Dus je iPhone om maar iets te noemen kan ook de deur uit.